Sök

Collactives smarta lösning ska minska otryggheten i bostadsområden

collactive

Tomas Green, vd Collactive. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Tar in pengar för att öka tryggheten.

Det kan vara svårt att komma tillrätta med problem i utsatta bostadsområden. För de som bor där skapar det otrygghet och det kan även på sikt leda till att värdet på fastigheterna minskar. Det ligger därför i fastighetsbolagens intresse att öka tryggheten och se till att de boende vill stanna kvar i sitt område. Att satsa på väktare och övervakningskameror kan dock vara både dyrt och krångligt – och här har den Årebaserade startupen Collactivate en lösning. 

Bolaget har utvecklats en automatiserad plattform och avvikelseapp som bland annat använder sensorer för att samla in och analysera händelser som upplevs som otrygga, exempelvis ungdomsgäng, överfall eller missbruk. Plattformen tar även hjälp av boende och personal i området för att samla information och öka förståelsen om när, och i vilka situationer, människor känner sig otrygga. På så sätt kan åtgärder sättas in och Collactivates plattform kan även automatiskt kalla på hjälp vid avvikelser. 

Almi satsar 

Nu investerar Almi Invest, Tillväxtkassan och affärsänglar fyra miljoner kronor i bolaget.

Pengarna ska användas till försäljning och utveckling och Almi Invest är den största investeraren med sina 2,8 miljoner kronor.

“Pandemin har försenat vår etablering på marknaden. Men med denna investering kommer vi att kunna ta nästa steg i vår utveckling och satsa på lansering i full skala”, säger Tomas Green, vd och grundare på Collactivate.

Collactivate framhåller att de inte samlar personuppgifter och lösningen har redan testats hos större fastighetsbolag. Tanken är att plattformen ska kunna fungera som ett komplement till vakter, och exempelvis skrämma bort gäng från utrymmen i fastigheten med hjälp av höga ljud. 

Mats Håkansson är investeringsansvarig på Almi Invest. 

“Collactivate gör en samhällsinsats och hjälper fastighetsägare att säkerställa att bestånden är attraktiva och inte förstörs. Bolaget är först med en digital produkt i denna nisch. Detta tillsammans med att den utvecklats i nära samarbete med kund gör att vi ser positivt på bolagets möjligheter att lyckas”, säger Mats Håkansson.

Läs mer