Emanuel Karlsten

Här är sommarens största medieaffärer – och vad de betyder

Mediepodden
Här är sommarens största medieaffärer – och vad de betyder

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten går igenom det viktigaste som har hänt i sommar.

Vilka har varit sommarens viktigaste medieaffärer? Inför höststarten har Mediepodden gått igenom det viktigaste du behöver veta för att vara uppdaterad.

Den mest uppenbara är kanske försäljning av de skånska lokaltidningarna. Bonnier News (som redan äger Sydsvenskan och HD) och Gota Media gick samman och köpte upp både konkurrenterna Skånska dagbladet och Norra skåne. Det är inga stora titlar, men det som är unikt är att de varit en av få fristående mediebolag i Sverige. Det innebär att marknaden nu domineras allt mer av framför allt Bonnier och Schibstedt (i lite olika ägarkonstellationer). Det är inte på något sätt oväntat och alternativet hade varit konkurs, men det sätter återigen ljus på en krisartad mediemarknad och ett koncentererat medieägande. I Mediepodden talar vi mer om var det här kommer ta vägen.

Det andra är uppköpet av Perfect day medias poddproduktionbolag. Köparna är flera, men mest uppmmärksamhet fick att Björn Ulvaeus är en av dem. Det är inte helt uppenbart vad ett bolag som primärt sysslar med hotell och museum ska med ett renodlat innehållsbolag att göra, men signalvärdet är intressant: När till och med fastighetsbolag köper innehåll säger det något om hur hett berättelsen (och kanske också journalistiken) är. Perfect day media är mest kända för de poddar den tidigare ägarfamiljen drivit: Alex och Sigge och Fredagspodden, men bolaget driver även två av Sveriges största poddar: Ursäkta och When we were kings. 

Ytterligare två köp av intresse: Nederländska Azerion har köpt en rad svenska mediebolag tidigare och fortsätter nu med Strossle, vilken säljs för 100 miljoner enligt Breakit.  Och lite mer i skymundan har det svenska influencerbolaget Relatable köpts upp av den tidigare mediedarligen Bambuser. Som inte längre revolutionerar världen med livesändningar från mobilen, men däremot liveshopping. Det är en ny vändning i ett nytt medielandskap som just nu trevar efter nya sätt att tjäna pengar. Men ännu mer pekar det på att medier i framtiden inte alls kommer se ut som de gör i dag. Varken i affärsmodell eller innehåll.

Mer om det pratar vi om i säsongens senaste Mediepodden!

 

Läs fler artiklar
LÄS MER