Klimatrapporten gav oss ångest – då ställde vi entreprenörerna mot väggen

Breakit Hållbarhet Impact
Klimatrapporten gav oss ångest – då ställde vi entreprenörerna mot väggen

Johanna Ekström

Reporter

I två veckor har vi ställt lite krystade frågor om klimatet till (nästan) alla entreprenörer vi har pratat med.

Det gick nästan att ta på klimatångesten på redaktionens morgonmöte måndagen den 9 augusti.  

FN:s klimatpanel hade precis släppt sin nya alarmerande rapport. 

Samtidigt räckte det med en hastig blick mot vår egen sajt för att se hur vi lyfte en snabbväxande e-handlare inom mode – utan att ställa en enda fråga kring bolagets utsläpp. 

Det trots att modebranschen är en av världens smutsigaste industrier. 

Det var inget unikt just för den artikeln, utan snarare standard, men det stod i stark kontrast till klimatpanelens brådskande budskap. 

Två veckor senare har vi nu frågat (nästan) alla vd:ar och grundare som vi pratat med vad deras bolag har för koldioxidavtryck och hur de ser på klimatfrågan. Oavsett vad det är för bolag och vad själva intervjun egentligen handlar om.

En första reflektion är att det inte känns helt naturligt att ställa frågan. Det blir lite krystat. En andra reflektion är att svaren vi fått är ganska platta. Alla bryr sig. Alla har ambitioner. De flesta har koll på var de har sina största utsläpp: För techbolag handlar det oftast om dataservrarna, för e-handeln om produktion och transporter. 

Men i princip ingen har koll på det faktiska CO2-avtrycket. Det är mycket “i den mån vi kan”, “vi försöker undvika” det ena och det andra eller “vi har ambitionen att” göra olika saker. 

Egentligen hade vi också ambitionen att börja ställa de här frågorna för längesen. Men det rann ganska snabbt ut i sanden den gången. Det började redan för 2,5 år sedan när vi lanserade den första versionen av klimatutmaningen Breakit Impact Challenge, som hundratals företag nu har genomfört. (Här kan du anmäla dig)

I den är det kanske svåraste och viktigaste av alla steg som företagen måste gå igenom det som gäller hur de själva kan förändra sin affärsmodell för att göra den mer hållbar. Att börja återvinna på kontoret är ofta en småsak i jämförelse med den förändring som kan ske om ett företag gör om hela affärsmodellen. 

Ta fast fashion-bolaget Nelly som exempel. I sin hållbarhetsrapport skryter de med att de fått ner utsläppen internt bland annat genom att byta ut företagets bilar till elbilar. Men det är knappast där de har sin stora klimatpåverkan. 

Att ställa krav på leverantörer är också något som kan ge ringar på vattnet.  

I Breakits fall är det ganska enkelt. Vi har en plattform som når hundratusentals människor varje vecka. På den kan vi välja att satsa mer på journalistik om klimat och hållbarhet, och försöka vinkla det så att människor orkar läsa. Vi kan lyfta fram goda exempel inom tech och granska hårdare där det behövs. Det pågår mycket greenwashing där ute. 

Och visst, svaren vi får när vi ställer våra klimatfrågor riskerar att bli ganska urvattnade. Ingen kommer säga att de inte bryr sig om klimatet. Men den här gången kommer vi fortsätta kämpa på med det. För trots allt är det ett sätt att visa att vi tycker frågan är viktig.
Så ni e-handlare där ute, ni kan börja förbereda er på det redan nu. 

Läs fler artiklar
LÄS MER