Blank Spot Projects nya satsning: Startar papperstidning

Breakit - Blank Spot Projects nya satsning: Startar papperstidning

Foto: Pressbild

Jonas de Lange

Reporter

En av fjolårets mest omskrivna mediesatsningar letar kapital och ger ut en papperstidning för att hålla kvar läsarna.

Breakit avslöjade förra veckan att utrikesjournalisterna på Blank Spot Project planerade en ny runda med gräsrotsfinansiering. Förra året samlade bolaget in 1,3 miljoner kronor genom crowdfunding. Nu kämpar bolaget för att drygt 3000 backare ska bli återkommande kunder.

“Nu står Blank Spot inför den svåraste utmaningen som alla crowdfundade medier har”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

För att hålla kvar läsarna lanserar sajten nu en papperstidning. Tidningen kommer i gammalt, så kallat broadsheetformat och innehåller de bästa reportagen från Blank Spots sajt sedan starten för ett år sedan.

“Broadsheetformatet är ett sätt att fysiskt gestalta vikten av att journalistiken får ta plats. Läget för journalistiken är såpass allvarligt. En folkrörelse för journalistik behövs som vaccin mot de starka antidemokratiska rörelser som finns över hela världen”, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Tanken bakom är att visa för medlemmarna vad som faktiskt har gjorts och hur tjänsten påverkas av relationen med sina medlemmar.

Bakom bolaget står digitalstrategen Brit Stakston, tillsammans med journalisterna Martin Schibbye och Nils Resare. Finansprofilen Sven Hagströmer donerade förra året 1,75 miljoner kronor till bolaget.

Under 2015 omsatte bolaget 2,5 miljoner kronor och gjorde ett nollresultat.

Läs fler artiklar
LÄS MER