Sök

Hans bok om Silicon Valley gör succé - nu kan den bli tv-serie

InksharesGoogle

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Sex, droger och tech - svenske Filip Syta sa upp sig från Google för att skriva en bok om den fiktiva sökmotorjätten The Show.

The Show handlar om Vic som tagit examen från Harvard och landar drömjobbet i Silicon Valley - på den fiktiva sökmotorsjätten The Show.  

Filip Syta, som numera bor i Stockholm och jobbar med marknadsföring på magasinstartupen Ztory, skrev boken efter att ha jobbat två år som kundansvarig på Googles megakontor i Dublin.

“Jag hade ingen passion för det jag höll på med längre, jag tror jag blev för bortskämd. Du har gratis mat, du har ett gym på jobbet, allt tas om hand om. Jag tappade lite grepp om verkligheten och blev för fast i bubblan, jag ville ut i världen igen och köpa min egen lunch”, säger han.

Hans romanfigur blir också snart varse om att allt inte var som han tänkt sig i Silicon Valley - och börjar tappa intresset för techbranschen.

Eftersom Filip Syta länge haft författardrömmar tog han till slut steget och sa upp sig från Google 2014 för att skriva en roman. Och det har blivit något av en succéhistoria.

Sedan boken kom ut i januari har förlagsjätten Penguin Random House köpt ljudboksrättigheterna för “ett sexsiffrigt belopp”, och för tillfället befinner sig Filip Syta i Kalifornien för att välja ut vilka röstskådisar som ska läsa in den.  

Financial Times har intervjuat honom, Business Insider skrivit om boken och nyligen berättade Fortune att svensken sålt rättigheterna till ett tv-produktionsbolag. Men det får Filip Syta inte prata om.

“Det är så klart jättekul att det har blivit så här, det är inget man förväntar sig när man ger sig in i författaryrket, det är ytterst få som kan leva på det. Men det kommer definitivt bli fler böcker nu”, säger han.

Att vända sig till ett traditionellt förlag var aldrig aktuellt. Det hade tagit för lång tid att få svar, menar han.

I stället vände han sig till det mer alternativa förlaget Inkshares, där författarna först får pitcha sin idé och sedan skapa en crowdfundingkampanj på förlagets plattform för att få ihop en läsarbas. Om ett visst antal personer förköper boken så ges den ut.

“Går du den traditionella vägen är det en person på ett stort förlag som avgör. Du kan ha tur eller otur. Genom den här modellen får läsaren bestämma, det är mer rättvist. Jag tror att de traditionella förlagen kommer att få det svårt framöver”, säger Filip Syta.

Hur mycket i boken är självupplevt?

"Den handlar inte om Google, utan det är en skönlitterär roman. Men precis som i all fiktion så har jag hämtat inspiration från mitt eget liv. Det är en kombinatin av fantasi och små saker man sett eller hört".

Vad har du fått för reaktioner från dina gamla kollegor?

“Det har varit positivt, jag har jättemycket vänner kvar på Google och de känner igen världen, även om allt i boken är fiktion så är det viktigt att beskriva en autentisk miljö”.

När kommer boken ut i Sverige?

“Det får vi se, det beror på om någon köper de internationella rättigheterna”.

Läs mer