Tufft år för Leeroy – ny vd plockar in 40 miljoner: “Tar fart igen”

Leeroy Restaurang SaaS
Tufft år för Leeroy – ny vd plockar in 40 miljoner: “Tar fart igen”

Karin Whitlock är vd på Leeroy. Foto: Leeroy / Unsplash

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

När corona slog till rasade försäljningen för Leeroys kunder.
Nu investerar ägarna 40 miljoner i restaurang-plattformen, som ska vrida upp tempot igen.

“Det är mer framtidstro nu än för bara två månader sedan”, säger Leeroys nya vd Karin Whitlock.

Från glada dagar och fulla krogar – till kollapsad försäljning och nattsvart stämning.

Så såg det ut på många håll i restaurangbranschen våren 2020.

Det påverkade förstås Leeroy, som bygger digitala verktyg för krogar. 

Tanken var egentligen att 2020 skulle bli ett snabbt tillväxtår för bolaget. Leeroy har plockat in riskkapital från bland andra Axel Johnson-gruppens Novax, Tommy Jacobssons Zenith och NFT Ventures – med målet att digitalisera krogbranschen.

Men 2020 stod omsättningen helt still – på grund av covid-19.

Stod och stampade 

“Det var självklart ett utmanande år för oss. Många av kunderna tappade i ett slag en väldigt stor andel av omsättningen”.

Det säger Karin Whitlock, ny vd på Leeroy sedan i maj då hon klev upp från rollen som kommersiell chef.

Under 2020 omsatte Leeroy 7,8 miljoner kronor, snudd på exakt samma som året innan. Under mars till augusti 2020 erbjöds alla kunder rabatt på licensavgiften, helt enkelt eftersom de hade det så tufft ekonomiskt.

Leeroys förlust summerades i fjol till 45 miljoner kronor.

“Vi har inte haft den tillväxt vi hade hoppats på. Men samtidigt har krisen fört med sig att många restauranger vill effektivisera sin verksamhet, till exempel genom att samma lokal har en verksamhet på dagen och en annan kvällstid. Take away har skjutit i höjden, dark kitchens som företeelse har börjat växa fram och allt fler restauranger låter gästerna beställa direkt i en app. Vi ser väldigt många nya gästbeteenden där vi kan vara med och hjälpa krogarna”, säger Karin Whitlock.

Leeroy har bland andra Wayne’s Coffee, Pizza hut, Holy Greens och Taco Bar som kunder, men också mindre restaurangföretag.

Nytt ledningsteam

Efter att restriktionerna successivt tagits bort för branschen har den också kvicknat till liv igen. 

“Man märker absolut att det tar fart igen. Det är mer framtidstro nu än för bara ett par månader sedan”, säger Karin Whitlock. 

Nu plockar Leeroy in 40 miljoner i nytt riskkapital från de befintliga ägarna. 

Pengarna ska framförallt gå till att utveckla produkten, och till en lansering i Danmark och Finland nästa år. 

“Vi fick ny finanschef i juni och vi har en ny teknikchef som börjar i september. Det blir väldigt mycket fokus på produkten, där vi vill ge kunderna en mer flexibel lösning. De ska kunna välja själva vilka delar av vårt erbjudande de vill köpa in. Tidigare har sålt allt som en helhet, men vi tror att det här konceptet kommer att skala bättre”, säger Karin Whitlock. 

Leeroy har 52 anställda med kontor i Stockholm och Sundsvall. Ny styrelseordförande och investerare i bolaget är Stefan Lennhammer, som tidigare investerat i bland annat Truecaller och Albacross.

Läs mer

Hemma, på kontoret eller mittemellan? Så tänker 4 techledare om hösten

Restaurang-digitaliseraren Leeroy fyller kassan för att expandera

Rusningen kom av sig – men nu finns det (minst) fem heta börskandidater

Läs fler artiklar
LÄS MER