Sök

Vi nätshoppar mer än någonsin i Norden – 2015 blev ett rekordår

Postnord

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Konsumenter i Norden handlar allt mer över nätet. Förra årets siffror landade på 160 miljarder kronor, enligt en ny rapport från Postnord.

Det är en ökning med cirka 15 procent från föregående år. E-handeln från utländska sajter uppgick till 40 miljarder svenska kronor under 2015.

32 procent av svenskarna handlade varor från utländska sajter för 12 miljarder kronor. Vi ratar grannländerna och handlar främst från Storbritannien, Tyskland, USA och Kina. 

I Norge handlade varannan konsument från en utländsk sajt under 2015, varav 20 procent från svenska sajter. I Finland och Danmark var siffrorna 49 procent respektive 36 procent, visar Postnords nya rapport E-handeln i Norden 2016.

“Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen och utbudet är stort, vilket har gjort oss konkurrenskraftiga på den allt mer globala e-handelsmarknaden. Det finns en fortsatt stor potential att expandera till de övriga nordiska länderna," säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Danskarna ställer höga krav på snabba leveranser och värdesätter möjligheten att få leveransen till jobbet, en paketbox eller hem på dagtid. Svenskarna och norrmännen vill gärna ha paketen hem i brevlådan eller hämta dem hos ombud. Finska konsumenter är tålmodigast gällande leveranstiden och vill helst hämta ut paketet hos ett ombud.

“Svenska konsumenter ligger i framkant och anpassar sig snabbt till ny teknik. Detta har gjort att de använder mobiltelefonen inte bara som informationskanal utan genomför allt fler köp via mobiltelefonen,” säger Carin Blom.

I Danmark och Norge handlar en fjärdedel från surfplattor. I Sverige handlar en av fem från mobilen. I Finland är e-handeln från mobila enheter väsentligt lägre (surfplatta 15 procent och mobil 12 procent).

Läs mer