Spotify släpper rapport – så går det för svenska musikjätten

Spotify Musik
Spotify släpper rapport – så går det för svenska musikjätten

Foto: TT

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Musiktjänsten Spotify ökade intäkterna med 23 procent andra kvartalet – bland annat drivet av poddreklam.
Ett orosmoln är dock att antalet användare växer mycket långsammare än väntat. Aktien föll därför kraftigt vid öppning.

Den svenska techstjärnan Spotify omsatte cirka 23,8 miljarder kronor under andra kvartalet.

Bolaget växte med 23 procent, vilket var bättre än Spotifys egna förväntningar. 

Annonsintäkterna steg hela 110 procent vilket var oväntat bra. De står nu för 12 procent av omsättningen.

"Styrkan i annonsintäkter leddes av vår direkt- och podcastförsäljning, där den sistnämnda hade tresiffrig tillväxt på årsbasis hos Spotifys existerande studios", skriver Spotify i rapporten.

Att annonsintäkterna ökar snabbt beror alltså inte bara på att Spotify köpt nya poddar – de befintliga poddarna lyckas också sälja mer.

Så långt allt väl för Spotify. Men rapporten som kom vid lunchtid på onsdagen bjuder också på besvikelser.

Antalet aktiva användare per månad var klart färre än Spotifys egna förväntningar.  Det är något som vissa investerare kan vara kritiska mot. Placerarna vill se att Spotify långsiktigt kan attrahera nya användare globalt på ett bra sätt, för att vinna i spelet mot Apple och Google.

Musikbolaget har nu totalt 365 miljoner användare runtom i världen.

"Tillväxten i månatliga aktiva användare var långsammare än väntat primärt på grund av lägre intag av användare under början av kvartalet. Covid-19 fortsatte tynga vår prestation. Samtidigt orsakade ett problem med sign up-processen, med en global tredjepartsplattform, oväntad friktion vilket också påverkade tillväxten av nya månatliga användare", skriver Spotify i rapporten.

Bolaget tillägger dock att de tekniska problemen nu ska vara avhjälpta. Musiktjänsten säger sig se en återgång till en mer normal tillväxttakt i antalet användare.

Besvikelsen vad gäller antalet nya användare var dock den datapunkt som placerarna på börsen tog fasta på när handeln drog igång i New York på onsdagen. En dryg timme efter börsens öppnande hade Spotifys aktie fallit med 8,5 procent.

De betalande prenumeranterna med Spotify Premium ökade under kvartalet till 165 miljoner.

Resultatet på sista raden, som investerare i Spotify-aktien inte brukar lägga särskilt stor vikt vid, landade på minus 204 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER