Sök

Understatements försäljning exploderar: "Är mer än ett underklädesmärke"

Understatement

Marie Stolt och Maria Lager, Understatement.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Fyrdubblar sin försäljning – för andra året i rad.

Understatement grundades 2017 av ingenjören Marie Stolt och PR-entreprenören Maria Lager. 

Förra året landade försäljningen för startupen på runt 4 miljoner kronor. Imponerande med tanke på att bolaget sålde för strax över 1 miljon året innan. Resultatet landade på minus 495.000 kronor.

Men i år har försäljningen fullkomligt exploderat och bolaget ser ut att landa på en omsättning på runt 20 miljoner kronor.

"Vi är otroligt stolt över vår snabba och hållbara tillväxt och hur väl vi tagits emot på nya marknader – det är ett kvitto på att Understatements vision fungerar väl globalt", säger Marie Stolt, vd på bolaget.

"Vi har extremt lojala kunder med hög återkommandegrad vilket tyder på starkt förtroende för vårt varumärke och våra produkter".

Bolaget trycker mycket på att de jobbar med hållbarhet och all mikrofiber i produkterna har tillverkats i återanvänt material.

Satsar på kvinnligt ägande

Tidigare i år publicerade Breakit en artikel om femwashing som fick stor uppmärksamhet. Det handlade om hur svenska e-handlare, som till största delen ägs av män, använder sig av feminism och kvinnostärkande budskap i sin marknadsföring. 

Understatement är ett bolag som ägs och drivs helt av kvinnor.

"För oss har det alltid varit en grundpelare att vi som bolag som marknadsför oss mot kvinnor självklart också ska ägas och drivas av kvinnor", säger Marie Stolt i pressmeddelandet och påpekar att de tillverkar alla produkter i fabriker som både ägs och drivs av kvinnor.

"Vi är ett starkt statement för systerskap och kroppspositivitet och vår genuina vilja att bidra till att fler kvinnor tar plats.

Läs mer