Sök

Voi erbjuder obegränsade resor – men man får inte åka hur mycket man vill: “Kunde varit tydligare”

VoiElsparkcykel

Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi. Foto: TT/press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Voi ville stoppa "anti-socialt" åkande – nu ska de bli tydligare vad som gäller.

Voi erkänner misstag och planerar att uppdatera informationen i sin app efter flera klagomål på deras prenumeration till Konsumentverket.

 

Den svenska snabbväxaren Voi har rullat ut sina elsparkcyklar i stora delar av Europa och blivit en ledare i den riskkapitaldopade branschen. Men mycket har också hänt på marknaden sedan elsparkcyklarnas genomslag 2019, både sparkcyklarna och apparna utvecklats ordentligt och istället för att behöva locka åkaren att betala för just deras sparkcykel vid varje åk vill Voi och andra konkurrenter sälja prenumerationspass till sina användare.

“På några års sikt tror jag att i princip alla marknader kommer att vara licensierade och att majoriteten av intäkterna är prenumerationsbaserade”, har Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm tidigare sagt till Breakit.

Men nu rapporterar Di Digital att Konsumentverket i juli har fått ta emot flera anmälningar mot Voi från privatpersoner som anser att bolaget sysslar med falsk marknadsföring av sina Voi-pass, prenumerationen som låter dig åka obegränsad mängd elsparkcykel.

Eller helt obegränsat är det faktiskt inte. Sedan tidigare har passet gällt resor på upp till 45 minuter, vilket har framgått tydligt i appen. Men sedan några veckor tillbaka, berättar Vois kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson för sajten, har även en begränsning på 9 resor eller 200 minuter per dygn införts. Vilket bara framgått i användarvillkoren, alltså de där som de flesta bara klickar sig förbi, och är vad privatpersonerna har klagat på till konsumentverket.

“Här inser vi att vi hade kunnat vara tydligare i kommunikationen. Från och med fredag kommer det framgå direkt vid köpet i appen vad begränsningen faktiskt innebär”, säger Kristina Hunter Nilsson till Di Digital.

Begränsningen ska ha införts på grund av att två grupper av användare ska ha missbrukat tjänsten enligt Kristina Hunter Nilsson.

”Den första gruppen är kommersiella användare såsom leveransföretag. Den andra gruppen är användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för”, säger hon.

Avstängda kunder ska både ha varnats innan avstängningen och sedan även kompenserats för dagar som de inte har kunnat förbruka i samband med avstängningen.

Läs mer