Sök

Instabox fyrdubblar: “Växer snabbare än vi förväntat oss”

Instaboxe-handel

Alexis Priftis, vd Instabox. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Rekordår för Instabox – omsätter en kvarts miljard.

I februari tog logistikuppstickaren Instabox in 750 miljoner i en runda ledd av EQT Ventures.

“Vi har alltid tryckt på gasen så hårt vi kunnat. Det kommer vi fortsätta med”, sa vd:n och medgrundaren Alexis Priftis i samband med kapitalrundan. 

Och det har varit rejält med tryck på gaspedalen det senaste året. Färska siffror från bolagets årsredovisning visar att omsättningen nästintill fyrdubblades förra året och landade på 246 miljoner kronor (året innan omsatte bolaget 63 miljoner). Förlusterna ökade också under året, från 34 miljoner till nästan 72 miljoner kronor.

“I princip nyttjade var femte svensk Instabox under 2020”, säger Alexis Priftis i ett pressmeddelande.

“Användandet har ökat rejält som en följd av att många nya nätbutiker har anslutit sig, en växande miljömedvetenhet samt återkomma samt återkommande kunder. Vi har helt enkelt växt snabbare än vi förväntat oss”. 

Under året har både logistikjätten Postnord och uppstickaren Budbee börjat med samma modell med postboxar och i dagsläget har Instabox ungefär 1.000 boxar utställda och täcker i princip hela landet.

Den kraftiga tillväxten har också gjort att bolaget har fått anställa ungefär 700 personer, dels för att expandera i Sverige, men också eftersom bolaget under 2020 gick in i både Danmark och Norge. 

“Det har varit utmanande att välkomna hundratals nya kollegor och lansera i två nya länder under en väldigt speciell period”, säger Erik Ekstrand, CFO på Instabox.

“Men det gör att vi har lagt grunden för fortsatt tillväxt, i Sverige och internationellt. För oss är det viktigt att säkerställa schyssta arbetsvillkor genom hela kedjan och hållbar tillväxt”.

Läs mer