Axfoods rörelseresultat sämre än väntat – växer snabbare än marknaden

Axfood e-handel mat
Axfoods rörelseresultat sämre än väntat – växer snabbare än marknaden

Klas Balkow, vd och koncernchef Axfood. Foto: press

Finwire / Breakit

Dagligvarubolaget Axfood redovisar en omsättning i linje med men lite under förväntningarna under årets andra kvartal. Vinsten var också sämre än vad analytikerna hade räknat med.

Totalt steg omsättningen med 2,5 procent till 13.903 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 13.570 miljoner året innan. Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 14.016.

"Jag kan med glädje konstatera att vi stänger ännu ett starkt kvartal. Trots höga jämförelsetal, en negativ kalendereffekt och den lägsta matprisinflationen på många år fortsätter Axfood att växa med en butiksomsättningstillväxt som var högre än marknadens. Dessutom växer vi snabbare än marknaden även inom e-handeln, fortsatt drivet av det av kunderna mycket uppskattade leveranssättet upphämtning i butik”, säger vd Klas Balkow i rapporten.

Rörelseresultatet blev 607 miljoner kronor (605), väntat rörelseresultat var 649. Rörelsemarginalen var 4,4 procent (4,5). Påverkan på resultatet hade förvärvet av Bergendahls som medförde kostnader på 54 miljoner kronor.

Av Axfoods verksamheter har Eurocash med sin gränshandel varit mest påverkade av covid-19.

”Sedan mitten av juni har vi dock med de lättade reserestriktionerna sett en gradvis ökad kundtillströmning, en mycket glädjande utveckling som vi hoppas håller i sig”, säger Balkow.

Justerat rörelseresultat utföll på 661 miljoner kronor (605), med en justerad rörelsemarginal på 4,8 procent (4,5).

Resultatet före skatt var 574 miljoner kronor (569), analytikerkonsensus 620.

Resultatet efter skatt blev 455 miljoner kronor (446), analytikerkonsensus 502.

Resultat per aktie hamnade på 2,27 kronor (2,22).

Läs mer

Matjättarna fortsätter satsa digitalt – men i kulisserna lurar en ny storspelare

Karin Lindahl om framtiden för Indiska – och varför hon pumpat in en halv miljard

Rejält uppåt för den svenska dagligvaruhandeln i mars

Läs fler artiklar
LÄS MER