Sök

Så ser könsfördelningen ut inom svensk e-handel

e-handel

Foto: Claudio Bresciani / TT

Breakit

Breakit

Med anledning av den internationella kvinnodagen har könsfördelningen inom svensk e-handel nu analyserats.

Det är sajten e-handel.se som med hjälp av data från Ehandelsindex sammanställt könsfördelningen inom svensk e-handel. Totalt har man tittat på vd- och ägarbilderna hos 1714 butiker på nätet.

Som det ser ut idag, enligt datan från E-handelsindex, styrs idag 30 procent av alla e-handelsbutiker av kvinnor. Inom kategorin barn & Leksaker styrs 55 procent av butikerna av kvinnor, och inom skönhet och accessoarer är könsfördelningen i princip jämlik.

Inom kläder och mode är 42 procent av grundarna och cheferna kvinnor.

När det kommer till sport och fritid drivs däremot enbart 16 procent av e-handelsbutikerna av kvinnor, och inom Hemelektronik är det bara 6 procent kvinnor i toppen.

Läs mer