Sök

Nakd öppnar för börsen – och flirtar med klimatinvesterare

NakdModeHållbarhet

Jarno Vanhatapio, Nakd

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Jarno Vanhatapio öppnar för börsen igen – och enligt Bloomberg är det ett troligt drag för att locka till sig så kallade ESG-investerare.

Den snabbväxande svenska modebutik Nakd har under en tid pratat om börsen som en möjlig väg framåt för bolaget. I en intervju med Bloomberg berättar grundaren och vd:n Jarno Vanhatapio om planerna för börsnoteringen och viljan att bli ett av de mest hållbara modeföretagen i världen.

“Vi förbereder oss för alla scenarion”, säger han till kanalen.

Valet att satsa tungt på hållbarhet kan också vara en bra strategi för att locka till sig ESG-suktande investerare. ESG står för environmental, social and corporate governance, där det alltså har blivit allt viktigare att ta med faktorer som miljö och social hållbarhet utöver det finansiella.

Något som Jessica Schultz, general partner på Nakd-investeraren Northzone, lyfter fram som en viktig del i Nakds arbete.

“De får många förfrågningar från intressanta aktörer som ser vad Nakd har byggt och hur de har positionerat sig”, säger hon.

Bloomberg lyfter fram att e-handlarens narrativ troligen ska syfta till att locka investerare som är sugna på hållbara investeringar. Nakd har bland annat satt som mål att de ska minska sina utsläpp med 50 procent mellan 2020 och  2030.

LÄS MER: Så ska Nakd minska sina utsläpp: “Viktigt att kunderna förstår”

Under torsdagsmorgonen meddelade Nakd i ett pressmeddelande att bolaget ökat sin omsättning med 57 procent under 2020. Totalt landade intäkterna på 1.958 miljoner kronor.

“Trots ett pandemi-år och minskad fysisk handel i Europa, ökade vi vår försäljningstillväxt online och vi sålde produkter för två miljarder kronor netto samt uppnådde vårt första lönsamma kvartal sedan start”, säger Jarno Vanhatapio om fjolåret och fortsätter sedan:

"Första halvåret 2021 kan vi konstatera att att vi har trots störningar i världens logistiknätverk lyckats hålla en tillväxttakt som är betydligt högre än branschen. Det betyder att vi tar marknadsandelar från våra konkurrenter och i en värld där morgondagens vinnare formas så prioriterar vi fortfarande att en balans mellan tillväxt av nya kunder och resultatförbättringar årsvis.”

Nakd meddelar också att de väger mellan att ställa om till lönsamhet på årsbasis eller fortsätta spendera för tillväxt.

Även om Nakd säger sig ta en position som ett hållbart alternativ bland modehandlarna så har även de fått kritik. Konkurrenten Asket har bland annat beskyllt bolaget för greenwashing och de båda aktörerna har helt olika syn på vilken modehandel som egentligen är hållbar.

Läs mer