Sök

Instagram planerar drastiska förändringar – vill inte vara app för att dela foton

InstagramSociala medier

Bildmontage. Foto: Istockphoto samt press.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Konkurrensen inom sociala medier är hög och video lockar många användare. Instagram har själva börjat experimentera med olika format, nu verkar det komma ännu fler förändringar.

Facebook-ägda Instagram går ifrån att vara en fotodelningsapp och har börjat experimentera med en rad drastiska förändringar. Med fokus på video inkluderar detta rekommendation av videoklipp till användare samt innehåll från konton som användare redan inte följer.

Att bolaget frångår sin strategi beror på att folk i undersökningar har uppgett sig vilja vara mer underhållna. Detta är svårt att realisera när konkurrensen är stor, bland annat från Tiktok som blivit en stor succé. Det uppger Instagram-chefen Adam Mosseri själv på Twitter.

”Låt oss vara ärliga, det finns för närvarande en riktigt stark konkurrens där ute. Tiktok är enorma, Youtube är ännu större och det finns också många startups. Vi är inte längre en fotodelningsapp. Ni kommer att se oss göra ett antal grejer, eller experimentera med ett antal grejer över de kommande månaderna”, säger vd:n.

Enligt Mosseri är Instagrams stora fokusområden för närvarande förutom video också skapare, shopping och meddelanden.
 

Läs mer