Sök

H&M:s resultat ökar – och e-handeln växer snabbt: "Utvecklas mycket väl"

H&Me-handelretail

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

H&M släpper färska siffror.

Den svenska klädjätten H&M redovisar en högre vinst än väntat för det andra kvartalet.

Omsättningen steg under perioden med 62,3 procent till 46 509 miljoner kronor (28 664). Utfallet är känt sedan tidigare.

Bruttovinsten landade i sin tur på 25 049 miljoner kronor (13 284), med en bruttovinstmarginal på 53,9 procent (46,3).

Rörelseresultatet blev 3 852 miljoner kronor (-6 188). Väntat här var ett rörelseresultat på 3 666.

Även H&M:s e-handel fortsätter att växa kraftigt. Under 1 mars - 31 maj steg onlineförsäljningen med 40 procent och då ska man komma ihåg att jämförelseperioden, alltså våren 2020, påverkades positivt av corona i detta avseendet.

“Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket bra även när butikerna har öppnat vilket visar att kunderna uppskattar att kunna handla i den försäljningskanal de önskar", säger H&M:s vd Helena Helmersson.

En annan stor sak i rapporten är att klädbolagets styrelse nu ser “mycket goda utsikter” för att ge en kontantutdelning till aktieägarna under hösten. Utdelningen ställdes in efter förra räkenskapsåret, som slutade i november, med hänvisning till den osäkerhet som pandemin förde med sig.

Aktien faller

Trots att H&M:s rapport slog analytikernas förväntningar belönas man inte med en högre kurs på Stockholmsbörsen. föll faller aktien med cirka 3,7 procent cirka 20 minuter in på handeln under torsdagen. Bolaget intar jumboplatsen på storbolagslistan.

Fler hårda siffror från rapporten:

  • Rörelsemarginalen landade på 8,3 procent.
  • Resultatet före skatt var 3 593 miljoner kronor (-6 482), analytikerkonsensus 3 372.
  • Resultatet efter skatt blev 2 767 miljoner kronor (-4 991), analytikerkonsensus 2 661.
  • Resultat per aktie hamnade på 1,67 kronor (-3,02).
  • Varulagret minskade till 35 866 miljoner kronor (40 000).

Läs mer