Hibers plattform låter alla skapa spel – tar in 121 miljoner

EQT Ventures Hiber World spel
Hibers plattform låter alla skapa spel – tar in 121 miljoner

Hibers grundare Michael Yngfors och Mattias Johansson. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Kan Hibers plattform bli nästa Roblox?


Den Göteborgsbaserade startupen Hiber har tagit fram en plattform som gör det möjligt för vem som helst att skapa och publicera sina egna spel, eller virtuella 3d-upplevelser som bolaget själva kallar det. Allt i Hiber kan göras helt utan att kunna något om programmering. Ett format som kanske främst känns igen från det superpopulära spelet Roblox.

Målgruppen är generation z, som alla födda i slutet av 90-talet och början av 2000-talet brukar kallas, och tjänsten finns till både mobil och dator.

Nu tar Hiber in hela 121 miljoner kronor i en runda som leds av EQT Ventures, med deltagande av CMT Digital, liksom de befintliga investerarna Luminar Ventures, Bumble Ventures, Konvoy Ventures och SYBO.

"Att ha EQT Ventures ombord är en enorm bekräftelse på att vi är på rätt väg för att växa vår verksamhet och vår plattform", säger Michael Yngfors, vd och medgrundare av Hiber, i ett pressmeddelande. 

”Deras kunskap om interaktiva medier och digital konsumentunderhållning är fenomenal och vi drar redan nytta av deras feedback och vägledning. Tillsammans kommer vi att nå vårt mål om att ge gen z möjlighet att uttrycka sig genom skapande ännu snabbare.” 

Saknar intäkter

Hiber, som i dagsläget inte har några intäkter, har tagit in totalt 160 miljoner kronor sedan grundarna Michael Yngfors och Mattias Johansson startade bolaget 2017. Själva plattformen lanserades först i början av 2020.

Hur många spelare som finns på plattformen idag framgår inte av pressmeddelandet. Däremot uppger bolaget att det har skapats över en miljon “upplevelser” på plattformen. Allt från virtuella världar, interaktiva vetenskapsmuseum till rena spel. 

“Hiber-teamets presentationer hittills är imponerande. De är perfekt anpassade för att möta den växande trenden inom UGC (användargenererat innehåll), social underhållning och de växande kreativa ekonomierna”, säger Lars Jörnow, Partner, EQT Ventures.

Läs fler artiklar
LÄS MER