Sök

Gordon växer med över 400 procent – nu utmanar de i Europa med tungt kapital

eEquityGordon deliverye-handel

Ali Ghoce.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den snabbväxande uppstickaren Gordon Delivery har hittat sin unika nisch inom last mile – och de gör det med lönsamhet.
Nu tar bolaget in 150 miljoner kronor för att skala upp utomlands.
“Våra största konkurrenter är hela tiden stora dagligvaruaktörer”, säger vd:n Ali Ghoce.

Gordon Delivery har verkligen hittat en affärsmodell som gått som tåget under pandemin. Bolaget satsar inom last mile, snabba leveranser på den sista leveranssträckan, åt matvaruhandlare som Hemköp, Axfood och Coop. Utöver det lutar de sig även mot ett till affärsben, en SaaS-plattform för last mile som de licensierar ut till andra bolag. 

Bakom Gordon, som grundades för sex år sedan, står Ali Ghoce och Per Källgården. 

LÄS OCKSÅ: De har lyckats med det magiska tricket

Vi har tidigare berättat att uppstickaren växer snabbt och under förra året landade omsättningen på 135 miljoner kronor, från tidigare 36 miljoner kronor, med ett minusresultat på 15 miljoner kronor. 

Gordon har såklart inga planer på att slå av på takten – här är det gasen i botten på den lukrativa marknaden som gäller.

”E-handeln med mat är fortfarande liten i förhållande till annan e-handel och tillväxtpotentialen är fortfarande jättestor”, konstaterade vd:n Ali Ghoce i våras. 

Fyller kassan tungt 

Nu tar Gordon in 150 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av det svenska riskkapitalbolaget Eequity tillsammans med befintliga och nya investerare.  Bolaget värderas till 1 miljard kronor pre-money, alltså innan det nya kapitalet har kommit in i företaget..

”Det vi gillar mest är att bolaget har en galen tillväxt, men väldigt bra kontroll när det gäller lönsamhet. Vi gillar tillväxtbolag som växer väldigt snabbt, men vi vill inte göra det på bekostnad av att man bara gasar och inte tänker på förlusten”, säger Magnus Wiberg, partner på Eequity. 

Ali Ghoce bekräftar att det varit en riktigt huggsexa bland investerarna. 

”Det har varit en spännande process där flera har varit intresserade, det har varit jättekul”. 

Pengarna ska användas för att vidareutveckla verksamheten, driva tillväxt och satsa mer på den internationella expansionen. Flera tänkbara europeiska länder ligger i pipen i höst, som Finland, Tyskland, England och Holland. 

Växer snabbt med lönsamhet 

Gordons intäkter har exploderat under året och de taktar nu på en omsättning på 510 miljoner kronor med lönsamhet. Bolaget finns idag på den danska och svenska marknaden och når enligt egen utsago 80 procent av Sveriges befolkning. Men det är på den internationella marknaden, i Europa, som skalbarheten finns. 

“Tittar vi på exempelvis Tyskland där vi gjort en detaljerad analys har vi ingen konkurrent inom kylda leveranser. Våra största konkurrenter är hela tiden stora dagligvaruaktörer som satsar på egna fordon, som ICA och Mathem i Sverige, eller Ocado i England”. 

På vårkanten har även många nya mindre kunder ramlat in. 

“Jag tror det är på grund av att många små ställt om i pandemin. Restauranger gör matkassar och producenter vill gå direkt till slutkonsument. En ny kategori är också ICA-handlarna”, berättar Ali Ghoce. 

Som tidigare nämnt tjänar Gordon även pengar på sin SaaS-plattform som används av andra svenska och internationella bolag som är verksamma inom last mile. Ali Ghoce beskriver plattformen som “viktig” men det är inte här lejonparten av intäkterna kommer att komma ifrån. 

“Men plattformen kommer att vara viktig för vår vinst då den skapar mycket marginaler. Just nu taktar vi 10 miljoner kronor på tech-plattformen med väldigt höga marginaler. De här två modellerna kommer att leva i symbios med varandra”.

Eequity har fokus mot e-handeln med ägande i en rad tunga e-handlare som exempelvis Nakd och Ideal of Sweden. Magnus Wiberg ser nu möjlighet att skapa synergier mellan Gordon och deras övriga e-handelsportfölj. 

”Det är inte hugget i sten att vi alltid bara ska hålla på med kylda leveranser med Gordon heller. Om vi har en lastbil som går halvtom är det bättre att fylla den med gods som ska levereras till kund, även om det inte har ett kylbehov”.

Parterna understryker dock att några sådana beslut inte är tagna och de satsningarna isåfall ligger längre fram i tid. För stunden ligger det fulla fokuset på kylfrakten.  

 

Läs mer