Sök

Spotifys Clubhouse-dödare Greenrom – så bra (och kul) är den

SpotifyClubhouseSociala nätverk

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Greenroom är här och ska utmana aktörer som Clubhouse och Twitters Spaces. Men hur kul är appen egentligen?

Den svenska musikjätten har på allvar tagit klivet in i kriget om det sociala ljudet, de digitala samtalen där människor kan mötas och prata med varandra istället för att bara lyssna. Satsningen Greenroom har lanserats, en app som bygger på uppköpet av Betty Labs och deras app Locker room som Spotify köpte i slutet av mars

Som Clubhouse-användare känner man direkt igen sig. Startsidan fylls av förslag på rum med mängder av människor man aldrig har träffat eller pratat med – och precis som på Clubhouse handlar många av rummen om att Clubhouse är dött.

Men till skillnad från Clubhouse inser jag snabbt att det är betydligt svårare att hitta rum där jag känner mig bekväm att hoppa in nu i början. Jag är förvisso socialt skygg och tyckte att  även Clubhouse var ganska obehagligt, men det fanns några viktiga skillnader som ändå gjorde det möjligt. 

Var är alla mina vänner? 

Clubhouse fick med rätta mängder av kritik för att användarna tvingades dela med sig av sin telefonbok. Samtidigt fanns ändå möjligheten att hitta vänner eller bekanta att prata med, den möjligheten verkar helt saknas i Greenroom. Istället möts jag mest av främmande ansikten eller amerikanska idrottsstjärnor.

Färre spontana samtal. 

Visst handlar många av rummen i Greenroom än så länge om att välkomna andra till Greenroom, eller att diskutera skillnaderna mot Clubhouse. Men användaren som ska starta ett rum i Greenroom måste också välja en grupp, eller kategori, vilket innebär att det antagligen kommer skapas tydligare rum som kretsar kring vissa ämnen. Vilket vid en första anblick gör det att vi slipper mängder av små rum med människor som bara säger hej till varandra, på gott och ont. 

Jag har än så länge bara doppat tårna i Spotifys Greenroom och jag har faktiskt ingen aning om hur mycket den skiljer sig ifrån det som var Locker room, men vid en första anblick känns allt som ett lite stelare Clubhouse.

Spotify låter också rumskaparna välja om de kan spela in rummen, något som var lite tabu på Clubhouse. Samtidigt är det något som bäddar för intressanta poddar framöver, det tycker så klart vi på Breakit är spännande och vi använde själva Clubhouse för mer uppstyrda samtal.

Min bild är ändå tydlig efter ett första besök i Greenroom. Spotify är en startup som har vuxit och numera är en börsnoterad jätte. Trots att de visserligen fortfarande har snabba fötter så är de lite tråkigare, och lite mer corporate.

Det avspeglas tydligt i Greenroom som säkert är en jättebra produkt – men saknar allt det charmiga som gjorde Clubhouse till en succé i början. Jag tror att det är något som jag kommer att sakna här.

Men kanske är det tydliga ramar som är receptet för att lyckas, även om det vore tråkigt. 

Läs mer