Sök

Spotifys Clubhouse-dödare Greenroom lanseras

SpotifyLjud

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Kontrar med egen ljudtjänst.


Hajpen kring appen Clubhouse, där vi kan diskutera aktuella ämnen i olika rum, har lagt sig rejält. Men det betyder för all del inte att intresset för den typen av ljudtjänster lagt sig. Nu lanserar Spotify en tjänst, Greenroom, som i likhet med Clubhouse låter användare diskutera det som engagerar dem live i olika rum. 

Upplägget baserar sig precis som Clubhouse på att att användarna kommer att kunna starta eller hoppa in i konversationer med allt från vänner till kända profiler som exempelvis artister eller sportstjärnor. 

Lanseras på 135 marknader på en gång

Techcrunch skriver att Spotify ser stora möjligheter i att koppla Greenroom till sina andra ljudtjänster. Användare kan exempelvis tipsas om deras favorit-podd gå live på plattformen och Spotify kan förbättra sina rekommendationer när det får mer data om vad vi gillar och inte. 

Appen är gratis och varje rum, där samtalen sker ledda av en värd, kan samla upp emot 1.000 personer. Spotify spelar även in samtalen, delvis för att kunna gå tillbaka och titta vid eventuella anmälningar. Bolaget bekräftar även för Techcrunch att det kommer kopplas på möjligheter för innehållsskapare att tjäna pengar i appen, men går inte närmare in på detaljer. 

Spotifys grundare Daniel Ek har twittrat om den nya satsning och skriver att han är exalterad och uppmanar alla att kolla in Greenroom. 

Tjänsten ska vara baserad på teknik från live-appen Locker Room som slukades av Spotify under våren och har hittills lanserat på 135 marknader. 

Läs mer