Sök

Kognity tar in 165 miljoner – ska nå varenda High school-elev i USA

KognityAlfvén & DidriksonEdtech

Ken Liebkind,Alfvén & Didrikson, Hugo Wernhoff, vd och medgrundare Kognity, Maria Åhr, Alfvén & Didrikson, samt Nicholas Johansson medgrundare Kognity.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Alfvén & Didrikson kliver in i edtech-bolaget.

Kognity skapar digitala, interaktiva läroböcker som kan läsas på allt från dataskärmar till mobiltelefoner och läsplattor.

För två år sedan körde Niklas Adalberths skapelse Norrsken och Karl-Johan Perssons investeringsbolag Philian in 40 miljoner kronor i bolaget och nu har det blivit dags för att fylla kassan igen. 

Den här gången är det riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson som kliver in som storägare när Kognity tar in 165 miljoner kronor. Bolaget vill inte berätta till vilken värdering investeringen görs.

"Vi är imponerade av Kognity, deras utveckling och den starka marknadsposition de har nått i befintliga vertikaler", säger Maria Åhr, vd och partner på Alfvén & Didrikson i ett pressmeddelande.

"Vi vill nu backa deras satsning på amerikanska high schools som är en stor och viktig marknad."

Hon kliver tillsammans med Ken Liebkind som också är partner på riskkapitalbolaget, också in i Kognitys styrelse.

Siktar in sig på high school

Hälften av pengarna som nu kommer in ska nämligen användas till att få in bolagets produkt på de amerikanska nationella skolprogrammet.

"Jag känner att vi bara är i början av vår resa", säger Kognitys vd Hugo Wernhoff och fortsätter:

"Vi är övertygade om att Kognity kan spela en roll globalt i att lösa de enorma utmaningar utbildning står inför. Nu tar vi in kapital för att expandera till high schools i USA som är nästa steg på vår resa”.

Den andra hälften av pengarna ska användas till produktutveckling.

Tidigare har Kognity riktat sig mot de skolor som har det högskoleförberedande IB-programmet. Fördelen med att rikta in sig mot det är att det är globalt och att alla skolor har samma läroplan.

Bolaget fungerar som ett SaaS-bolag där skolor prenumererar på deras plattform. Förra året omsatte Kognity 69,2 miljoner kronor och gjorde en förlust efter avskrivningar (ebitda) på 3,2 miljoner kronor. Bolagets återkommande årliga intäkter ökade med 50 procent under året och landade på 82 miljoner kronor.

Läs mer