Sök

H&M:s onlinesälj går starkt

H&Me-handelKläder

H&M:s vd Helena Helmersson Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

H&M:s försäljning studsade upp under våren – och prickade förväntningar.

E-handeln utvecklas “mycket väl” när samhället öppnar efter pandemin.

På tisdagen släppte den svenska klädjätten sin försäljningsrapport för det andra kvartalet, en föråkare till den fullständiga rapporten om några veckor. H&M bjöd på ömsom vin, ömsom vatten.

Försäljningen i lokala valutor ökade med 75 procent under perioden mars till maj, och jämförs alltså då med perioden i fjol när coronarestriktionerna var som mest omfattande och då bolagets försäljning sjönk med 50 procent. Utfallet var helt in linje med analytikernas förhandsförväntningar, enligt nyhetsbyrån Direkts rapportering.

Men beskedet innehöll även något av en valutabomb. För omräknat till svenska kronor blev försäljningen under kvartalet 46,5 miljarder kronor och det var 1,7 miljarder lägre än vad analytikerna hade väntat sig.

Färre butikerna stängda

På pluskontot hittas dock att H&M i tisdagens pressrelease försäkrar att e-handeln fortsatt går som tåget, alltså även när butikerna runt om i världen återöppnas. Nu är 140 fysiska butiker runt om i världen stängda, ned från cirka 1 400 under april.

“Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket väl även när butikerna har öppnat. Detta visar att kunderna uppskattar kollektionerna och möjligheten att kunna handla i den försäljningskanal de önskar”, skriver bolaget vars onlineförsäljning steg med 57 procent under början av året. 

H&M berättade även hur utvecklingen varit hittills under sommaren. Under de två första veckorna i juni steg försäljningen med 35 procent i lokal valuta jämfört med pandemiåret 2020. Klädbolaget jämför även med det mindre stökiga 2019. Då var ökningen 2 procent under inledingen av juni.  

Under inledningen av det andra kvartalet stormade det kring H&M i Kina efter att bolaget tidigare kommenterat förtrycket av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinjiangprovinsen, något som fick den kinesiska regimen att uppmana till bojkott av det svenska bolaget. Bolaget nämner inte Kina i tisdagens pressmeddelande. 

Aktien i klädbolaget kan på tisdgen komma att få stöd på av att den norska banken DNB har höjt sin rekommendation för H&M till köp, från behåll. Riktkursen höjs till 250 från 220 kronorm, enligt Direkt. På måndagen stängde aktien strax under 210 kronor. 

Läs mer