Sök

Mat på nätet fortsätter rusa

e-handelMat på nätet

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Lägsta andelen för året – men kraftig ökning mot förra året.

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten var -0,4 procent, vilket innebär att den kalenderjusterade försäljningsutvecklingen var 1,5 procent.

"E-handelsförsäljningen gick fortsatt starkt och växte med över 25 procent, trots en försäljningsökning med över 100 procent i maj i fjol. E-handelsandelen på 6,4 procent är dock årets lägsta notering, men klart över nivån i maj förra året då den uppgick till 5,2 procent," säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

E-handeln växer kraftigt

Den fysiska dagligvaruhandeln tappade 0,3 procent medan e-handeln växte med 26,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 6,4 procent, mot 7,2 procent månaden innan. Hemleverans ökade 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent.

Läs mer