Mitt i krisen – Bastard Burgers dubblar och siktar mot New York: “Det vore en dröm”

Bastard Burgers mat
Mitt i krisen – Bastard Burgers dubblar och siktar mot New York: “Det vore en dröm”

Simon Wanler.

Towe Boström

Reporter

Medan restaurangbranschen gått på knäna i pandemin har Bastard Burgers öppnat 20 nya restauranger och nästintill dubblat omsättningen. Nu expanderar snabbväxaren i Norden och USA.

“Det är en dröm för oss grundare att ta street-food från Luleå till New York”, säger Bastard Burgers vd Simon Wanler.

“Jag sitter och stångar med inresetillståndet till Norge. Rent generellt är det så att ingen får resa in i landet”, berättar Simon Wanler.

Simon Wanler är vd för den snabbväxande hamburgerkedjan Bastard Burgers, som öppnade sin första norska restaurang i Oslo i fredags. Nu vill han gärna få över lite mer personal från Sverige, men de kommer inte in i landet trots att de har både arbetstillstånd och boende. 

“Det är lite knepigt. Han som är ansvarig för restaurangen är som tur är norsk medborgare och har varit där sedan november och fått dra ett rejält lass. Det är tur att det finns mycket digitala lösningar”, säger Simon Wanler.

Den norrländska hamburgerkedjan Bastard Burgers, som startades i Luleå av ett gäng kompisar,  har blivit vana vid att anpassa sig efter pandemin. När man rör sig inom restaurang, en av de branscher som drabbats hårdast, gäller det att vara flexibel. Kedjan har 50 fysiska restauranger och har såklart känt av krisen – men de har på det stora hela kommit ut relativt oskadda på andra sidan. 

“Det har varit utmanande men också utvecklande. Vårt segment har klarat sig bättre eftersom vi är mindre beroende av alkoholförsäljningen och människor är vana att hämta delivery”, säger Simon Wanler. 

Bastard Burgers har varken behövt stänga någon enhet permanent eller avskedat fast personal – de har i själva verket lyckats starta upp 20 nya restauranger under pandemin. 

“Vår strategi har varit att hålla uppe så mycket volym som det bara går och kapa kostnaderna. Vi har gått efter begreppet ‘need to have, not nice to have’ och skjutit på vissa utvecklingsprojekt”. 

Ökade med 80 procent  

Under förra året omsatte Bastard Burgers 410 miljoner kronor med ebitda, rörelseresultatet före avskrivningar, på 65 miljoner kronor. Det är att jämföra med 228 miljoner kronor och 40 miljoner kronor ebitda 2019. 

“Lönsamheten har blivit lidande på grund av delivery-delen som äter mycket. Vi har kopplat på delivery, telefonbeställningar och alla utkörningstjänster som finns tillgängliga”. 

Utkörning av mat utgjorde runt 5 procent av de totala beställningarna innan pandemin – för att sedan stiga till runt 40 procent. Förändringen  ställer höga krav på både personalen och de digitala lösningarna. 

Det har också varit problematisk att anpassa personalstyrkan och förutspå hur högt trycket kommer att vara på restaurangerna. När det varit lugnt i städerna har trycket varit högt i norr, och när galleriorna stått stilla har volymerna ökat på andra ställen i städerna.

På fredag öppnar restaurang nummer 50 på Hötorget i Stockholm och planen är att antalet till slut ska bli 80 i Sverige.

“Vi tappade lite momentum i början av pandemin och drog i handbromsen. Vi har varit beroende av politiska beslut och det har varit omöjligt att förutspå. Vi kan inte öppna restauranger om de stänger hela landet. Fokus har varit att göra bra etableringar med liten risk, men ändå våga gasa och hålla vår plan”, säger Simon Wanler. 

I slutet av 2019, alltså precis innan pandemin slog till, köpte det norska riskapitalbolaget Equip runt 60 procent av Bastard Burgers. 

“Vi har kunnat driva verksamheten bra och vågat expandera. Med en sådan partner kan man sitta lite tryggt i båten och vi har haft dagliga möten där vi gått igenom siffror, restriktioner och förändringar. Det har varit väldigt intensivt att hela tiden följa vad som händer”. 

Nya trender ritar om branschen 

Det är svårt att sia i hur restaurangverksamheten och våra beteenden kommer att påverkas efter pandemin. Säkert är i alla fall att de digitala lösningarna fått en rejäl skjuts framåt.  

Simon Wanler pekar bland annat på att allt fler ghost kitchens poppar upp, det vill säga helt virtuella restauranger utan servering där du beställer hem maten. Betallösning som “curbside pickup” där kunderna beställer online och får maten levererad i närheten av restaurangen, exempelvis till bilen, växer också. Liksom lösningar som gör att du beställer direkt vid bordet istället för att “stå och kladda på skärmar och köa”, som Simon Wanler uttrycker det. 

“Sådant tittar vi såklart mycket på. Men vi tror i grund och botten att det finns ett behov av att gå ut och samlas på restauranger, träffa folk och få en normal vardag igen. Jag tror att det kommer finnas ett rejält behov och vi börjar se att det studsar tillbaka”. 

Bastard Burger ser även stor potential i fysiska etableringar som ligger längs större trafikerade leder, vägkrogar.

Satsar mot New York 

Planen är att utöka antalet restauranger i Norge och påbörja etableringar i Finland. 

I augusti öppnar även en restaurang på Manhattan i New York, en satsning som grundar sig i att bolaget har ett samarbete med Bronx Brewery som ville ha dit Bastard Burgers.

“Det är en dröm för oss grundare, att ta street-food från Luleå till New York. Vi har varit över i Bronx och serverat våra burgare där och de har varit här flera gånger. Vi har en stark relation och samma värderingar, ett jäkligt skönt gäng att jobba med”. 

Nu hoppas Simon Wanler kunna åka till New York för att vara med på premiären. 

“Vi missade Oslo-premiären nu, som var vår första utlandsetablering. Det är en milstolpe så det hade varit roligt att vara med där”.  

 

Läs mer

Så slår corona mot Bastard Burgers, Phils Burger och Tugg Burgers

Oumph-ägaren Livekindly tar in 3 miljarder: “Ska göra växtbaserat till det nya normala”

Därför vädrar jag blod bland de hajpade burgarkedjorna

Läs fler artiklar
LÄS MER