Sök

Danska Saas-bolaget Linkfire svenska börsen

LinkfireSaaSMusik

Lars Ettrup och Jeppe Faurfelt, grundare Linkfire. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Linkfire hjälper artister och skivbolag i marknadsföringen.

Nu vill bolaget ta in nya pengar och listas i Stockholm. “Sverige har en stark ställning”, säger vd:n.

Linkfire, med huvudkontor i Köpenhamn, delar själv upp sin verksamhet i två delar.

För det första handlar det om en marknadsföringsplattform som skivbolag och artister via en SaaS-modell kan abonnera på. Via denna plattform kan kunderna skapa länkar till låtar, album och biljetter och dessa kan sedan delas på olika webbsidor och tjänster. Plattformen har också en sorts analysmodul.

För det andra har bolaget något det kallar “The Linkfire Discovery Network” som beskrivs som ett nätverk av webbsidor, appar och andra “trafikkanaler” som är tänkt att koppla ihop konsumenten med musikprodukterna.

På torsdagen offentliggjorde Linkfire sin avsikt att listas på Stockholmbörsens tillväxtlista First North under senare delen av juni.

“Sverige har en stark ställning i den globala musik- och underhållningsindustrin och en notering i Stockholm kommer att ta oss närmare denna”, säger det danska bolagets vd Lars Ettrup i pressmeddelandet.

Har tunga namn på kundlistan

Linkfire omsatte nästan 25 miljoner danska kronor under 2020 och har som mål att växa organiskt med 50-70 procent per år. Bruttomarginalen ska samtidigt ligga kring 80 procent.

Bolaget har över 85.000 abonnenter. På kundlistan hittas bland andra Universal Music, Sony Music och Warner Music, uppger bolaget.

Hur mycket pengar Linkfire vill ta in i samband med notering, och till vilka villkor, kommer presenteras i prospektet inför notering. 

Läs mer