Sök

Minikit går på jakt efter kvinnlig investerare: “Det bästa för oss”

Minikite-handel

Maja Andersson och Josefin Runquist, grundare Minikit.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

De har fått in 750.000 kronor från manliga investerare men nu vill entreprenörerna Josefin Runquist och Maja Andersson att även de kvinnliga affärsänglarna steppar upp.


Under förra veckan publicerade vi en uppmärksammad granskning om femwashing. Det handlar om hur svenska e-handlare, som till största delen ägs av män, använder sig av feminism och kvinnostärkande budskap i sin marknadsföring. Samtidigt har vi kunnat visa att det kvinnliga ägandet inom e-handeln är väldigt lågt, bara några ynka procent, jämfört med männens ägande. 

Granskningen har väckt starka reaktioner och visat att det finns en tydlig vilja att öka det kvinnliga ägandet och förändra siffrorna. 

Pitchade mot investerarna

Josefin Runquist, som grundat e-handelsbolaget Minikit tillsammans med Maja Andersson, är en av dem reagerat på granskningen. 

“Det vi reagerade på var att grundarna i ett av bolagen hade olika stora ägarandelar då det vanligaste är att man delar lika som grundare. Man ifrågasätter varför och om det har att göra med kön så är det inte okej”, säger Josefin Runquist.

Hon nämner även att det inom e-handeln, som i till exempel e-handelspodcasts, till största del är män som får utrymme att prata om sina bolag.

Minikit säljer begagnade barnkläder på nätet och hamnade nyligen i strålkastarna i samband med Breakits och Blings tävling Shift. Shift är en satsning som går ut på att koppla ihop riskkapitalister med entreprenörer utanför Stureplan, och Minikit var ett av de bolag som stod på scenen och pitchade inför investerarna. 

"Enbart blivit kontaktade av manliga investerare"

Minikit säkrade då upp en investerare och har därefter varit på jakt efter fler – och gärna en kvinnlig investerare. 

“Majoriteten av våra kunder är kvinnor, småbarnsmammor, och det bästa för oss vore att ha ett diversifierat team. I och med att vi tar in ett antal investerare nu hade vi sett ett värde i att en kvinnlig investerare går in med sista delen”, säger Josefin Runquist .  

Vissa bolag med kvinnliga grundare har vittnat om att det är svårt att vända sig till manliga investerare. Arbilina Nissan, grundare av Dashl som vill digitalisera skönhetsbranschen, har berättat att vissa investerare inte ens tagit möten med dem och hänvisat till att de "inte investerar i skönhet eller områden de inte känner till”. 

Det är dock ingen bild som Josefin Runquist känner igen sig i. Hon berättar att Minikit istället har problem med att hitta en kvinnlig investerare. 

”Det var faktiskt vår största investerare som uppmärksammade det – att vi enbart blivit kontaktade av manliga investerare och vi alla såg ett värde i att få in en kvinna. Vi har kontaktat kvinnliga investerare, dragit i alla kontakter, och det har resulterat i att vi faktiskt blivit kontaktade av fler män”, berättar Josefin Runquist.

Varför är det svårt att hitta kvinnliga investerare tror du?

“Jag tycker Shift var jättebra. Där man både tog in blandade team och startups och en mix av olika investerare. Det är svårt att leta själv och ofta så landar det på vilka kontakter man har, vilket blir smalt”. 

Hon menar samtidigt att man kan vända på det hela och se detta som en positiv trend. 

“Vi vet inte varför vi bara har haft manliga investerare som varit intresserade men eftersom vi är kvinnor och Minikit generella målgrupp är kvinnor så är det kul att se att det kanske sker en förändring inom investeringar. Då man tidigare sett att investerare gärna investerar i personer som liknar dem själva.”

Läs mer