Vill man förstå hur framtidens medieaffärer kommer se ut, räcker det att studera två grafer från veckan: Orvesto och Mediebarometern.
I den ena ser vi var vi lägger vår tid – och den andra var vi lägger pengar.
Och det är något som inte stämmer.
I den senaste Mediepodden djupdyker vi i Mediebarometern i jakt på trender och vi fastnade på den genomsnittliga användningstiden av medier under en vanlig dag.
Ljud är det vi lägger mest på, där musik och direktsänd radio är dominerande – båda upptar en dryg timme av vår genomsnittliga dag.
Tvåa kommer rörlig bild och här finns också den kategori som vi svenskar fortfarande lägger mest medietid på: Tablålagd tv. Alltså klassisk vanlig tv är större än alla strömmade playtjänster och youtube – tillsammans.
Efter det kommer textmedier, men inte ens alla textmedier tillsammans – inklusive tryckt bok och ljudbok – slår tablålagd tv. Dagstidningar – tryckt och digital – når inte ens upp i en tredjedel av av vad direktsänd radio.
Det och annat diskuterar vi i senast avsnittet av Mediepodden.