Sök

Emanuel Karlsten

Vad lägger vi vår medietid på? Det är (nog) inte det du tror

Mediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Vad lägger vi egentligen vår medietid på?

Vill man förstå hur framtidens medieaffärer kommer se ut, räcker det att studera två grafer från veckan: Orvesto och Mediebarometern.

I den ena ser vi var vi lägger vår tid – och den andra var vi lägger pengar.

Och det är något som inte stämmer.

I den senaste Mediepodden djupdyker vi i Mediebarometern i jakt på trender och vi fastnade på den genomsnittliga användningstiden av medier under en vanlig dag. 

Ljud är det vi lägger mest på, där musik och direktsänd radio är dominerande – båda upptar en dryg timme av vår genomsnittliga dag. 

Tvåa kommer rörlig bild och här finns också den kategori som vi svenskar fortfarande lägger mest medietid på: Tablålagd tv. Alltså klassisk vanlig tv är större än alla strömmade playtjänster och youtube – tillsammans. 

Efter det kommer textmedier, men inte ens alla textmedier tillsammans – inklusive tryckt bok och ljudbok – slår tablålagd tv. Dagstidningar – tryckt och digital – når inte ens upp i en tredjedel av av vad direktsänd radio.

Det och annat diskuterar vi i senast avsnittet av Mediepodden.

 

Läs mer