Sök

Klarnas fiskreklam anklagas för att uppmana till djurplågeri

KlarnaReklamfilm

Foto: Klarna

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Fisken som åker rutschkana i betalbolagets film har rör upp känslor på sociala medier. "Det är en surrealistisk värld", säger Klarnas vd.

Orsaken till debatten är att fisken befinner sig på land vilket, som bekant, inte är den naturliga miljön för de flesta fiskar. Trots att det handlar om en animerad fisk har reklamen rört upp känslor på sociala medier.

På Facebook har den i skrivande stund strax under 500 kommentarer, varav de flesta berör diskussionen om huruvida det är rätt eller fel att skildra en fisk på land.

klarnakritik5.jpg

Kritiken fortsätter ungefär såhär, även efter att bolaget har förklarat att filmen är animerad.

klarnakritik3.png

Betaltjänstens vd Sebastian Siemiatkowski säger att kritiken är svår att bemöta.

"Det som skildras i filmen är fantasi. Det är en surrealistisk värld, där en fisk åker rutschkana. I en annan film skildrar vi ju ett djur som påminner om en hund som befinner sig under vattnet. Det är ingen som har blivit irriterad på det trots att undervattensmiljön inte direkt är naturlig för en hund", säger han.

Han påpekar också att det, i den långa versionen av fiskfilmen, hörs ett litet plask på slutet som indikerar att fisken får komma tillbaka till vattnet.

"I vår drömvärld är fisken glad och lycklig", säger han.

Hur har reaktionerna på filmen varit mer generellt?
"Väldigt positiva. Den har trendat på Youtube och har plockats upp av sajten Adweek som 'ad of the day'. Det är för tidigt för att mäta vilket genomslag den har haft men de indikationer vi har är väldigt bra", säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer