Sök

Foodora slopar momsen på mensskydd: "Inte mer än rätt"

Foodora

Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora. Foto: Press/TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Foodoras nya snabbhandel sänker priset på mensskydd.

Foodora är mycket mer än matleveranser nuförtiden och det senaste året har man satsat allt hårdare på så kallad q-handel.

Allt från apoteksvaror till böcker och blommor ska kunna levereras på bara en halvtimme och lösningen, som Foodora själva kallar q-handel, har också inneburit att budbolaget har öppnat egna darkstores i Stockholm. 

Det innebär alltså att du kan beställa det mesta som en vanlig livsmedelsaffär kan erbjuda via budbolaget.

Breddningen har också inneburit nya insikter för bolaget som konstaterat att mensskydd är en av de vanligaste produkterna som beställs. 

Nu tar Foodora bort momsen på alla mensskyddsprodukter som säljs i deras butiker.

"Jag tycker inte att det är mer än rätt. 50 procent av jordens befolkning behöver köpa skydd och det är inget som man väljer själv, därför väljer vi att sänka priset motsvarande momsen", säger Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora.

"Det är onekligen fel att människor drabbas ekonomiskt på grund av vilket kön de har."

Läs mer