Sök

Klarna shoppar bolag – som ska hjälpa e-handlare sälja mer

Klarnae-handel

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna och Glenn Fishback, grundare Toplooks. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Klarna smög in en liten nyhet i sin kvartalsrapport.

I samband med att Klarna tog in 1 miljard dollar i början av mars flaggade vd Sebastian Siemiatkowski för att bolaget var på uppköpsjakt.

“Det finns några riktigt bra startups därute som inte har distributionskraften, de 90 miljoner användarna som Klarna har", sa han till Financial Times.

Vi tror att det här kommer att bli en tid av förändring för detaljhandeln och betalningar, och vi vill förse våra kunder med så mycket värde som möjligt."

Redan då hade Klarna köpt prispressartjänsten Woilá och Search Engine Marketing som hjälper e-handlare att annonsera effektivare på Google Shopping.

Har köpt nytt bolag

Men Klarna har sedan dess köpt ytterligare ett bolag. Det handlar om amerikanska Toplooks som hjälper e-handelsbolag att bli bättre på att marknadsföra sig med hjälp av AI. Den nyheten hade betaljätten smugit in i den senaste kvartalsrapporten, något som DI Digital upptäckt (men Breakit faktiskt missat).

Toplooks scannar 100.000 influencers och stylisters sociala medier och kan på det viset hjälpa e-handlare att skapa bättre annonser, bland annat inne i Klarnas app.

Uppköpet ligger i linje med den förändring som Klarna håller på att genomföra där de går från att bara vara en betalningslösning – till att vara en fullfjädrad shoppingdestination. Om det kan du läsa mer här.

Toplooks grundades 2019 av Glenn Fischback, numera global kommersiell chef för Klarna.

Parterna har valt att inte gå ut med några finansiella detaljer om affären.

Läs mer