Så använder Scrive sitt CRM-system för att skapa smidiga arbetsflöden – och bygga sin affär

Scrive Salesforce
Så använder Scrive sitt CRM-system för att skapa smidiga arbetsflöden – och bygga sin affär

Med tio år på nacken är Scrive i dag marknadsledande i Norden inom elektroniska signeringslösningar. Med hjälp av Salesforce vässar de sina arbetsprocesser och skapar lösningar som passar ett växande bolag.

Scrive har sedan starten haft en snabb tillväxttakt och hög expansionsfas till flera marknader, vilket ställer stora krav på deras arbetsprocesser. Därför bestämde de sig för två år sedan för en nysatsning på Salesforce:

”Den främsta anledningen till att vi valde Salesforce är att plattformen, med så mycket information samlat under ett och samma tak, gör det enkelt för oss att göra vårt jobb, oavsett vilken roll du har i företaget”, säger Mehdi Ouakim, Business Operations Manager på Scrive.

Plattformen för det dagliga arbetet

Salesforce är i dag navet i det dagliga arbetet för Mehdi och hans kollegor, där de använder en rad olika tjänster kopplade till plattformen:

CRM-systemet Sales Cloud är grunden, med Pardot integrerat sköts den automatiserade B2B-marknadsföringen, Tableau ser till att data från olika källor förs samman och tack vare Slack kan alla kommunicera, samarbeta samt ta del av viss information om kunderna, även de medarbetare som inte har CRM-licenser.

Mehdi gör en jämförelse med lego när han ska beskriva Salesforce CRM-system:

”Salesforce är som ett ekosystem, där du enkelt kan göra anpassningar för att passa just din verksamhet. Precis som med en legobyggsats finns det grundregler för hur du kan använda systemen, sedan kan du välja själv om du vill följa manualen rakt av eller göra din egen kreation. Jag gillar att Salesforce ger oss friheten att skapa våra egna processer.”

Vill du veta mer om vad ett CRM kan göra för ditt företag och hur du kommer igång med ert CRM-projekt? Ladda ner Salesforce kompletta handbok här!

Automatiserade informationsflöden

Scrive har kunder i över 40 länder och är känd som en innovatör inom arbetsflödesautomation som kräver elektronisk signering och digital identitetautentisering. Med ett kundlöfte om att skapa digitalisering utan krångel, som kan hantera komplexa frågor utan att användningen ska vara komplicerad, känns det logiskt att använda ett CRM-system som lever upp till samma målbild.

”Vi använder Salesforce för att förenkla det dagliga arbetet för våra agenter – alltså alla som på något sätt har direkt eller indirekt kundkontakt – men också för att dela med sig av information på ett automatiserat sätt. När en användare till exempel registrerar något steg i en försäljning kan andra kollegor följa processen. De får också information om när de behöver agera, utan att du som projektledare behöver kontakta den personen, det dyker så att säga automatiskt upp på deras att-göra-lista.”

Anpassas för tillväxt

För ett växande bolag är det viktigt att systemen följer med i verksamhetens utveckling.

”En annan viktig anledning till att jag gillar plattformen är det Salesforce-community som finns, där människor över hela världen delar med sig av sin erfarenhet och hjälper varandra. Dessutom finns Trailhead, Salesforce plattform för gratiskurser där du kan få massor av tips och råd för DIY-lösningar. Lite som om du vill bygga en altan hemma och kollar på YouTube för att få massor av videor om hur du gör det på bästa sätt. Det är väldigt bra för oss som inte är en särskilt stor kund, där vi kan få praktiskt stöd.”

När Mehdi ska sammanfatta den främsta fördelen med Salesforce lyfter han hur systemet gör det lätt att komma åt data:

”Jag skulle faktiskt vilja säga att det är en plattform som demokratiserar data. Ser man bara till att koppla information till systemet är tröskeln låg för alla inom företaget att komma åt den. Det gör att ingenting riskerar att fastna bakom dörren till en viss avdelning, utan data finns där lättillgängligt – precis när den behövs.”

Vill du veta mer om vad ett CRM kan göra för ditt företag och hur du kommer igång med ert CRM-projekt? Ladda ner Salesforce kompletta handbok här!

Läs fler artiklar
LÄS MER