Sök

Därför har jag flyttat till Kina – världens nu hetaste techmarknad

Tom Xiong

Tom Xiong

Krönikör

Det finns flera skäl till varför du som svensk borde hålla koll på den kinesiska techbranschen. Låt mig förklara.

”Even a pig can fly if it stands at the center of a whirlwind.”

Så sade Lei Jun, grundare av den kinesiska mobiljätten Xiaomi till affärstidningen Wall Street Journal för en tid sedan.

För den som inte är bekant med Lei Jun så har han på fem års tid byggt upp ett gigantiskt bolag värderat till 50 miljarder dollar, och lyckats med bedriften att slå jättar som Samsung och Apple. Han har dessutom lyckats expandera verksamheten från kärnaffären, mobiltelefoner, till billiga fitnessband, smart-TV med tillhörande streamingtjänst samt vitvaror och luftrenare. Allt kontrollerbart via en enda sjukt smidig app, på en marknad som Apples vd Tim Cook anser vara den viktigaste i världen.

Jag pratar naturligtvis om den kinesiska marknaden. 

Och det är inte bara Xiaomi som dundrar fram. Kinas motsvarighet till Uber, Didi-Kuaidi, förmedlade förra året 1,43 miljarder resor. Den siffran kanske inte säger dig så mycket – men det är mer än vad jätten Uber har levererat under hela sin livstid.

Kinesiska Alibaba, som gjorde den största börsnoteringen någonsin i USA:s historia, sålde under samma period ungefär tre gånger så mycket som den välkända jätten Amazon (lite beroende på hur man räknar). För att inte tala om jätten WeChat, som nu ironiskt nog kopieras av Facebook samt en uppsjö andra startups med miljardvärderingar.

Det flera av de hajpade amerikanska bolagen gör idag har techbolaget i Kina med andra ord redan gjort – och gjort det större.

Ibland undrar jag om startupscenen hemma i Sverige verkligen har förstått det?

Men tilllbaka till Lei Jun – jag ska förklara vad han menar med sitt citat om grisen och virvelvinden. Idag förser 13 miljoner människor i Kina oss med våra iPhones, Chromecasts och smarta klockor. Branschen, som kallas ”High Tech Manufacturing”, omsatte motsvarande 4 gånger Sveriges BNP 2013. 

Tack vare detta så har det byggts upp en världsunik infrastruktur där du kan gå in i en fabrik, välja plasttyp och färg på förpackningen, för att sedan gå längre ned på gatan och få hjälp med att ta fram ett kretskort som passar dina exakta specifikationer. Prototypen du vill ha kan bli klar på en dag och vara redo att skeppas iväg till tiotusentals kunder inom en vecka.

Dessa möjligheter är inte begränsade till hårdvara. Segment som social media, e-handel, betalningar, transport och mat är minst lika heta. 

Kombinerar man den här typen av tillgänglighet med hypen kring entreprenörskap i landet där e-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma har Zlatan-status så har vi alla förutsättningarna som behövs för den perfekta stormen.

Då är det inte så konstigt att grisar börjar flyga.

Det är bland annat därför som jag nu har flyttat till Kina för att dra igång min nästa startup.

Och vem är jag då? Som 18-åring startade jag mitt första digitala bolag i Sverige, som sedan följdes upp av en prisjämförelsetjänst, en digital byrå och till slut tv.nu. Där hade jag turen att vara med under en fantastisk tillväxtfas: vi blev den näst största mobila appen alla kategorier och tiodubblade omsättningen – och såldes sedermera till Schibsted.

När jag senare slutade på tv.nu 2012 hade jag ett tydligt mål: nästa äventyr ska vara utomlands. Efter att ha flyttat till New York kom jag på mig själv att sitta och läsa technyheter varje dag – om Kina.

Det fanns egentligen inget annat val än att packa flyttlådorna igen. Den här gången blir det en startup på plats i Shanghai, och tanken är att ni ska kunna få tips och reflektioner från den resan här på Breakit.

För även om du känner att du har dålig koll på den kinesiska marknaden idag så är det lyckligtvis inte för sent att börja läsa på, involvera sig och förstå. Just nu är faktiskt de flesta i en tidig innovationsfas som främst producerar iterationer av existerande produkter. 

Men det är inte långt tills nästa generation innovation domineras av startups med säte i Kina.

Läs mer