De vill bygga kvinnliga nätverk – tar in tio miljoner och växlar upp med ny vd

Gofrendly Sociala medier
De vill bygga kvinnliga nätverk – tar in tio miljoner och växlar upp med ny vd

Claudia Gård, Ulrika Lilja och och Katinka Berg.

Towe Boström

Reporter

Gofrendly siktar internationellt med ny ledning.

Claudia Gård och Ulrika Lilja som står bakom appen Gofrendly som vill göra det lättare för kvinnor att hitta nya vänner och bredda sina nätverk.

”Efterfrågan finns och den finns hos kvinnor i alla åldrar. Vi har en rätt kaxig vision om att revolutionera vänskap för kvinnor världen över”, har Claudia Gård tidigare sagt. 

Gofrendly har tagit in kapital från profiler som Apotea-grundaren Pär Svärdson och ängelinvesteraren Louise Samet. 

Nu fyller de på kassan igen, med tio miljoner kronor, i en kapitalrunda där bland annat Curitas Ventures investerar.  Det är Mikael Ahlströms och Gerda Larssons venture-bolag som investerar i unga techbolag.

 Pengarna ska användas för att fortsätta växa på den svenska marknaden – samtidigt som bolaget laddar för en internationell expansion. 

Appen samlar i dag runt 150.000 användare. 

Ulrika Lilja säger att de klarat sig väldigt bra under året, med fortsatt aktivitet i appen. 

"Vi är bara ett av många företag som drabbats under det gångna året. Men det har varit häftigt att se hur starkt behovet av social relationer faktiskt är och våra medlemmar har själva bevisat det genom fortsätta använda Gofrendly men anpassat sättet de umgås på. Att i det här läget kunna resa 10 nya miljoner till bolaget visar hur stark produkten faktisk är", säger Ulrika Lilja. 

Istället för att mötas i större grupper har appen satsat på mer digitala aktiviteter som bokklubbar och att  träffats utomhus. 

Växlar upp med ny vd 

I samband med de nya planerna tillsätter Gofrendly även en ny vd. Det är Katinka Berg som får i uppdrag att driva den fortsatta tillväxten, samtidigt som grundarna fortsätter att vara operativa i bolaget. Katinka Berg har en lång erfarenhet av att arbeta mot kunder och medlemskap med fokus mot en kvinnlig målgrupp. 

Katinka Berg säger att hon ser stort potential att nå global tillväxt, och säger att utvecklingen under det senaste året varit positiv. 

”Jag valde att ta mig an detta uppdrag baserat på det unika värdet Gofrendly levererar till användarna, behovet av social interaktion bland kvinnor och tillväxtpotentialen globalt, en fantastisk kombination”, säger Katinka Berg. 

I det senaste kända räkenskapsåret 2019 omsatte bolaget runt 2 miljoner kronor med en förlust på 4,6 miljoner kronor. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER