Sök

Emanuel Karlsten

NWT gjorde ingenting när digitalisering kom – och verkar ha vunnit på det

Medier

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Den värmländska mediekoncernen hakade inte på digitaliseringen – nu framstår de som vinnare i det nya medielandskapet.

Mediekoncernen NWT framstår som medielandskapets vinnare – eftersom de gjort ingenting. Medan övriga medier har försökt positionera sig på det digitala slagfältet, har den värmländska koncernen ångat på med sin tryckpress. Nu har de kunnat investera i gräddan av medie-bolag, digitala affärsmodeller äntligen fungerar.

Men innebär det att de är smarta eller fega?

Undertecknad har drivit frågan att NWT är just fega. Flaggskeppet i koncernen, NWT, kom ut med en hemsida först 2007 och var då knappast intresserade av den digitala publiken. Och har inte varit det senare heller. De har försvarat sina positioner och framför allt sin affär. Vilket man i efterhand kan påpeka vara fegt. 

I senaste Mediepodden testade jag därför ett scenario på min kollega Olle Lidbom: Vad hade hänt om hela mediesfären varit NWT? Hur hade det blivit om alla medier stod vid sidan av och tittade medan internet utvecklades? Kanske hade de klarat sig bättre om de förblivit vid sin läst. Alltså inte vinglat ut på de olika digitala, annonsfinansierade gratisprojekt som Aftonbladet var först med och de andra sedan anslöt sig till. Hade vi då kunnat ha en mycket starkare medieflora av spelare idag? Mediehus som, likt NWT, hade haft ekonomiska muskler att nu satsa och investera – eftersom de inte blött på mediemarknaden?

Eller hade det kanske inneburit att en helt ny flora av digitala mediehus hade skapats i det vakuum som uppstått när ingen annan försökt göra journalistik på internet?

Hela denna hypotes försökte jag entusiastiskt måla upp för Lidbom – som behövde exakt 2 sekunder att skjuta ner den. 

För NWT har haft kapital. De har kunnat ta det lugnt, ta ett steg tillbaka och inte vara oroliga för marknadens skiftningar. De har varit välfinansierade och stabila på ett sätt som nästan inga andra bolag varit. Ingen annan har haft råd att inte ge sig ut på den digitala marknaden och försöka. 

Men NWT:s position har gjort att de nu kunnat köpa in sig som storägare i Polaris och delägare i både Schibsted och Stampen. Till exempel. 

Det skapar ett ganska unikt maktskifte i den svenska medievärlden.

Hör mer om samtalet i Mediepodden avsnitt 139.

 

Läs mer