Sök

Mittmedia hittade en miljon från Google – i mejlens skräpkorg

MittmediaGoogle

Foto: Catharina Hugosson.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Mittmedias migrantprojekt är ett av fyra svenska nyhetsprojekt som får vara med och dela på sex miljoner kronor från Google.

Det stora antalet nyanlända i kommuner som Mittmedia bevakar fick mediekoncernen att dra igång Migrantmedia i slutet av 2015. Syftet med projektet är att ge kunskap om vilken typ av journalistik och vilka kanaler som nyanlända svenska är intresserade av.

Nu står det klart att Migrantmedia får 1,3 miljoner kronor i bidrag av Google, vilket Resumé var först att berätta.
Det var i höstas som sökjätten presenterade en ny fond för digitala nyhetsprojekt och sex miljoner kronor har nu fördelats mellan fyra svenska bolag.

“Vi blev jätteglada förstås. Det är ett projekt som jag hade gjort oavsett, men det känns kul att Google tror på det,” säger Lisa Pehrsdotter till Breakit. Hon är tillträdande redaktionschef och ansvarig utgivare på Dala-Demokraten och projektledare för Migrantprojektet.

Sättet som hon och kollegorna upptäckte pengarna på är en lite lustig historia i sig. De hade nämligen blivit uppmanade att kontakta Google om de inte hört något innan den 1 mars.

“Så då hörde jag av mig och fick svaret att de redan skickat svar och att vi kanske borde kolla vår skräpmejl. När Daniel Nordström (chefredaktör och ansvarig utgivare på VLT och projektägare i Migrantmedia) tittade så hittade han 1,3 miljoner kronor,” säger Lisa Pehrsdotter.

Projektet kommer att ta avstamp i Gävle. Troligtvis är det en app som de nyanlända svenskarna är intresserade av.

“Ja, och mycket rörligt. Det första vi kommer göra nu är att dra ihop en workshop för att ta reda på vad målgruppen vill ha för typ av journalistik,” säger Lisa Pehrsdotter.

Läs mer