Sök

Därför startar vi Breakit

Breakit

FOTO: DANIEL IVARSSON

Breakit

Breakit

Vilket problem löser din idé? Det är förmodligen den viktigaste frågan för en entreprenör att besvara innan beslutet tas om hen ska trycka på startknappen eller inte.

Löser du inte ett problem, stort eller litet, för tillräckligt många människor så har du helt enkelt inte en bärkraftig affärsmodell.

Så därför, dags för samvetsfrågan - vad för problem löser egentligen vi på Breakit?

Det handlar inte om någon ny, revolutionerande teknik som ska slå världen med häpnad. Inte heller ett omvälvande innovativt sätt att ta betalt för redaktionellt innehåll som i elfte timmen räddar den krisande mediebranschen från att gå under.

Nej, helt ärligt, innovationshöjden på vår affärsmodell når inte några sådana svindlande höjder. Vi ska bara kort och gott vara bäst i Europa på att bevaka den digitala industrin med fokus på Stockholm och Sverige. Finansieringen sker, i alla fall till en början, via olika former av annonser.

Ändå vill vi påstå att Breakit kommer att ha stor betydelse för den snabbt växande svenska techsektorns fortsatta framgång.

Idag finns det inget mediebolag som fullt ut bevakar den här livsviktiga delen av det svenska näringslivet.

Här ska Breakit spela en nyckelroll. Den digitala industrin behöver oberoende och granskande medier som på daglig basis följer och analyserar utvecklingen där. Vi ska bli en röst i den svenska techsektorn som inspirerar, uppmuntrar, granskar, oroar och roar.

Innovation kan rädda världen. Det är vår absoluta övertygelse. Men vi är också övertygade om att innovativa företag blir starkare om det finns en journalistisk aktör som lyfter fram det som är bra och ifrågasätter det som är dåligt.

Det är lösningen som Breakit erbjuder.

Stefan Lundell och Olle Aronsson

Läs mer