Sök

Annonssamarbete med Telenor Företag

Uppkopplad och avkopplad – går det att uppnå ett hållbart arbetsliv i en allt mer digitaliserad värld?

TelenorDigitalisering

Ebba Arnborg

Med pandemin har digitaliseringen tagit jättekliv och vi jobbar mer uppkopplat än någonsin. Men finns det riskerna med obegränsade arbetsmöjligheter? I Breakit24Live spanade expertpanelen kring vad som krävs för framtidens arbetsliv.

Under våren har Breakit på uppdrag av Telenor undersökt frågan om det går att driva bolag var som helst? Det har visat sig finnas många goda exempel runt om i landet och i dag utsågs även vinnaren i jakten på Sveriges mest uppkopplade bolag 2021.

Som en avslutande final på uppdraget samlades en namntung panel i Breakit24Live för att sammanfatta och diskutera frågan.

På plats för att dra slutsatserna från det första pandemiåret var bland annat Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH:

”Det är viktigt att förstå att digitalisering framför allt handlar om verksamhetsutveckling, för det är oftast inte själva tekniken som hindrar oss i vårt dagliga arbete.”

Som exempel på detta berättade han att KTH har börjat arbeta med digitala skyddsronder för att säkra arbetsmiljön även när arbetet sker på distans.

Då har man upptäckt att många av de som initialt ser ut som teknikproblem – exempelvis att en medarbetare inte kan få ett verktyg att fungera – egentligen är ett organisationsproblem, för att personen inte har fått rätt utbildning för att kunna använda tekniken effektivt.

Ökad betydelse av ledarskap

Ulrika Steg, affärsområdeschef på Telenor Företag, höll med om att ledarskapsfrågor är mycket viktigt för att kunna skapa ett uppkopplat arbetsliv som också är hållbart:

”Ett digitalt arbetsliv kräver ett helt annat ledarskap, som bland annat ställer frågor om vilka verktyg som behövs för att både individen och teamet ska kunna prestera som bäst. Den tekniska utvecklingen går fort – inte minst nu när 5G lanseras – men det upp till oss alla att utforska möjligheterna som den nya tekniken kan möjliggör. För företagen handlar det om att utveckla sig in i framtiden.”

Läs också: 5G är redan här, men vad innebär det för Sveriges företag? Experterna ger sin syn!

Arash Gilan grundare och vd på Viva Media och författare till böckerna Get Digital och Apparnas planet, tror att tekniken kommer att utvecklas för att stötta den organisationsutveckling som behövs för ett allt mer digitalt arbetsliv:

”Till exempel Google jobbar med lösningar för att göra det digitala mötet mer mänskligt. Där har man bland annat tagit fram något som kallas ’campfire’, runda mötesboxar med en kamera i mitten som vänder sig till den som talar, för att efterlikna mänsklig interaktion i ett möte.”

Exponentiell utveckling

Katarina Gospic, hjärnforskare, entreprenör och författare till boken Digital Tsunami, är i grunden optimistisk inför framtiden, men vill också höja en varningsflagg för att svenska bolag inte ska hamna på efterkälken:

”Många gör tankefelet att fastna i nutiden när de gör sina analyser, men den teknik vi använder oss av nu kommer snart att vara föråldrad. Vi måste pusha våra hjärnor genom att tänka på framtiden redan nu”, sa hon och fick medhåll av Jan Gulliksen, som tillade:

”Det är viktigt att komma ihåg att utvecklingen sker exponentiellt. För att försöka förstå vad som väntar oss om tio år kan man inte se hur det såg ut för tio år sedan, utan snarare se vilken utvecklingen som skett under de senaste 40-50 åren.”

Läs mer