Sök

Viaplay fortsätter sin expansion – lanseras i Nederländerna

ViaplayNentStreaming

Anders Jensen, vd Nent. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Nent fortsätter att lansera Viaplay på nya marknader. Senast ut: Nederländerna.

I november förra året offentliggjorde Nent, som tidigare ingick i MTG och som även äger vanliga tv-kanaler som TV3, sin expansionsstrategi för Viaplay med målet att ta upp kampen på Netflix på allvar och bli Europa “främsta” streamingbolag. Men exakt i vilka länder Viaplay ska lanseras har varit hemligt.

På torsdagsmorgonen kom beskedet att Nederländerna blir nästa geografiska steg för streamingtjänsten.

“När vi tar Viaplay till en ny marknad ser vi efter tydliga möjligheter att växa, tänka nytt, samarbeta och ta ledarskap. Nederländerna levererar på samtliga punkter”, säger Nents vd Anders Jensen.

Viaplay ska locka abonnenter i Nederländerna bland annat genom att sända Formel-1 och tyska ligafotboll. Tjänsten ska lanseras där under första kvartalet 2022.

Viaplay har sin bas i Norden. Tidigare under 2021 lanserades tjänsten i Baltikum och snart stundar Polen. Dessutom ska Viaplay försöka ta en nischposition, baserat på nordiska drama, i USA i slutet av detta året. Ytterligare fyra marknaden kommer att avslöjas under de närmsta åren.

Nent har ett mål om att ha 4,5 miljoner abonnenter på marknader utanför Norden vid slutet av 2025. Antalet abonnenter i Norden är tänkt att öka till 6 miljoner under samma tidsperiod, från nuvarande nivå om drygt 3 miljoner. 

Läs mer