Breakit under länkattack från Korea – så här undveks en potentiell katastrof

Viva Mediasökmotoroptimering

Karin Holmberg

Nyligen upptäckte marknadsföringsbyrån Viva Media en stor mängd koreanska fullänkar som riskerade att dra ner Breakits synlighet på Google helt och hållet. En varningsflagg för alla företag att ta i beaktning – här är råden du behöver!

Google är ständigt i förändring och det gäller att ha sajten uppdaterad och optimerad enligt de senaste algoritmernas ranking. Det har Viva Media koll på, en fullservicebyrå för marknadsföring sprungna ur mångårig erfarenhet av sökmotoroptimering.

”Google är viktigt för att det finns ett så starkt sökbeteende hos människor idag och sökmotorerna driver besökare till hemsidan, själva hjärtat av bolag idag. Så en vass SEO blir avgörande för hela affärsstrategin, med det sagt finns det några saker att tänka på just nu”, säger Arash Gilan vd på Viva Media och krönikör hos Breakit.

Vill du lära dig mer om sökordsoptimering? Delta på Viva Medias webinar den 10 juni klockan 12:00!

Se upp för länkattacker

Dessutom gäller det att se upp för länkattacker. Något som Viva Media upptäckte att Breakit hade råkat ut för nyligen. 

”Ja, det är något som händer allt oftare nu. Vi upptäckte att Breakit råkat ut för det för att vi såg ett onaturligt mönster i länkprofilen vilket är viktigt att löpande hålla koll på för att försäkra sig mot allvarligare spamlänkar som potentiellt hotar att skada din synlighet på Google eftersom sökmotorn då kan svartlista sajten, något vi nu löst åt Breakit.”

Det klassiska SEO-lingot kring on page, off page och on site behöver tillsammans ge en fenomenal användarupplevelse – den berömda User Experience som i slutändan blir den samlade Customer Experience.

“För Viva är SEO processen att optimera digitalt innehåll för både sökmotorerna och användare, för att göra en så bra upplevelse som möjligt och därmed förtjäna synlighet”, säger Martin Hällerfors SEO-expert på Viva Media.

Optimera sajten löpande

Att löpande optimera sajten efter nya uppdateringar från Google samt såklart hålla koll på förändringar i sökbeteenden och sökvolymer blir därför avgörande för synligheten i sökresultatet. 

En ny uppdatering som går live nu till sommaren handlar om åtstramade krav på laddtider för sajter. Core web vitals som det kallas, ger också webbplatsägare och e-handlare en chans att få en boost i sin synlighet på Google jämte de som inte hänger med och justerar hemsidan. Vilket Viva också styrt upp för Breakits räkning.

Vill du lära dig mer om sökordsoptimering? Delta på Viva Medias webinar den 10 juni klockan 12:00!

Målen för webbplatsens laddtid är uppdelade på tre stycken delmål, och för att gynnas i SEO-strategin krävs det att samtliga uppfylls. Det räcker alltså inte att komma nära eller ens bara vara lite bättre än konkurrenten.

Det handlar om mål på så få som 100 millisekunder för laddtid av en enskild sidas respons vid tex klick på knapp. Men i fall där bara huvuddelen av en sidas innehåll behöver ha laddats klart och vara synlig i användarens webbläsare är Google lite mer förlåtande och tillåter då laddtid på max 2,5 sekunder. 

Lär dig mer – delta på webinar

Vill du lära dig mer om vad som gäller kring sökmotoroptimering och hur du skapar bra synergier mellan just SEO och SEM?

Då ska du delta på Viva Medias webinar den 10 juni klockan 12:00. Martin Hällerfors lär dig vad riktigt skarp sökordsmarknadsföring kan bidra med i din affärsstrategi, ett måste för alla marknadsförare och bolagsledare!
Boka din plats här!

Läs mer