Sök

Catena Media i linje med omvända vinstvarningen

Catena Media

Michael Daly, vd Catena Media. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Så går det för affiliatebolaget.

Affiliatebolaget Catena Media redovisar en rapport för första kvartalet där utfallet är i linje med den omvända vinstvarningen från i början av maj. Intäkterna är ett positivt undantag då siffran kom in något bättre än det intervall som angavs.

Intäkterna steg 52,4 procent till 40,7 miljoner euro (26,7). Detta kan jämföras med intervallet på 39,1-40,4 miljoner euro som angavs i samband med vinstvarningen.

Den region som utmärkte sig mest under perioden var Nordamerika med intäkterna upp mer än 200 procent jämfört med fjolåret. Samtidigt fortsätter Catena Media att möta motvindar i Tyskland på grund av regulatoriska frågor. Asien-Stillahavsområdet exklusive Japan fortsatte att överträffa bolagets förväntningar, enligt vd Michael Daly.

Några hårda siffror från rapporten

 

  • Ebitda-resultat blev 23,3 miljoner euro (12,5), med en ebitda-marginal på 57,2 procent (46,8).
  • Justerat ebitda-resultat uppgick till 25,1 miljoner euro (12,9), med en justerad ebitda-marginal på 61,7 procent (48,3).
  • Rörelseresultatet blev 21,0 miljoner euro (9,1), med en rörelsemarginal på 51,6 procent (34,1).
  • Resultatet före skatt var 19,4 miljoner euro (9,5).
  • Resultatet efter skatt blev 18,0 miljoner euro (9,3), och per aktie 0,17 euro (0,15).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 20,8 miljoner euro (11,2).


Catena Media har fått en bra start på andra kvartalet. De organiska intäkterna är upp 15 procent för april, och upp 24 procent om Tyskland exkluderas.
 

Läs mer