Sök

Annonssamarbete med NetSuite

Ny undersökning: 78% av nordiska bolag nådde tillväxtmålen under pandemiåret

Oracle NetsuiteCorona

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Trots ett tufft 2020 tycks många företag ha klarat sig igenom krisen med tillväxten i behåll. Det visar en ny undersökning som Oracle NetSuite låtit genomföra.

Det gångna året har bjudit på många krigsrubriker om krissituationen. Samtidigt har börserna rusat uppåt och många företag har upplevt att de har mer att göra än någonsin – särskilt de som är mer digitala av sin natur.

Nya siffror bekräftar att krisen kanske inte blev så djup som många befarade. I en ny undersökning har NetSuite och Opinium Research tagit tempen på 2 000 medarbetare i högre befattningar inom små- och medelstora företag på åtta marknader.

Företagen snabba på omställning

Resultatet är förvånansvärt positivt. Hela 78 procent av de 250 nordiska respondenterna uppger att de har mött eller överstigit de tillväxtmål man hade satt upp för 2020. Naturligtvis finns skillnader inom olika branscher – reklam, media, mjukvaruutveckling och konsulttjänster upplevde god tillväxt, medan tillverkningsindustrier och retail hade det tuffare.

Ladda ner rapporten från NetSuite och lär av hur andra har gjort!

Pandemin är fortsatt långt ifrån över ur ett globalt perspektiv, men det finns ändå hos många en tro på att omsättningen kommer att öka under 2021. Hälften av de tillfrågade i Norden prognosticerar för detta, medan 24 procent tror att den kommer ligga stabilt i linje med föregående år.

Generellt har företagen varit snabba på att anpassa sig efter den nya situationen, och 64 procent menar att deras företag hanterat krisen på ett bra sätt. Faktum är att endast 17 procent uppger att covid-19 var den största affärsmässiga utmaningen under det gångna året. Lika många nämnde politisk osäkerhet, medan 20 procent menade att marknadsdisruption från nya konkurrenter var ett ännu större hot.

Nya arbetssätt har växt fram

En stor förändring under 2020 har varit hur företagen kommunicerar med sina kunder. Hela 8 av 10 har behövt förändra kommunikationen på ett fundamentalt sätt, och 69 procent har ökat sin onlineförsäljning under pandemin.

Det råder delade meningar kring effekterna av att arbeta på distans, men i undersökningen är företagen generellt positiva. 48 procent menar att samarbetsförmågan har varit oförändrad, medan 15 procent tycker att den har ökat.

De anställda tycks med andra ord ha anpassat sig väl efter det nya arbetssättet. Hela 69 procent uppger att de inte saknar den dagliga kontakten med sina kollegor. Sannolikt har många bolag hittat ett effektivt sätt att organisera sig som kommer att leva kvar under de kommande åren.

Hur står sig ert företag mot de här siffrorna? Hur planerar ni för att adaptera och blomstra, snarare än bara överleva? Och hur ser planen ut för att behålla nöjda medarbetare när restriktionerna släpper?

Ladda ner The State of Growth: Responding With Confidence to a World in Flux för att lära av andra företag i er bransch.

Läs mer