Sök

Olof Gustafsson plockades in av Memmo – försvann bara timmar senare

Memmo

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Escobar-familjens kontroversiella vd gjorde kort karriär på plattformen för kändishälsningar.

Det börjar bli en vana att Escobar-svensken Olof Gustafsson syns i svensk press.

De senaste åren har Escobar-familjens bolag uppmärksammats bland annat för sin försäljning av kraftigt ifrågasatta mobiltelefoner och stämningar av Klarna och Netflix. Olof Gustafsson själv, som titulerar sig som vd för den forna knarkkungen Pablo Escobars ägarbolag, har samtidigt synts flitigt i intervjuer med olika Youtube-profiler, media och på sociala medier.

LÄS MER: Min chef tvingade in mig i Olof Gustafssons Rolls Royce

Men rubrikerna har de senaste veckorna varit långt ifrån positiva. I början av maj uppmärksammades Olof Gustafsson bland annat för att han på Tiktok uppmanade en 16-årig svensk artist till att köpa sex. Något som fick hans konto att bli avstängt från det sociala mediet.

Sedan tidigare har han också stängts av från Instagram. 

Det rör sig helt enkelt om en kontroversiell profil.

Därför gissar vi på att vi inte var de enda som höjde på ögonbrynen när Olof Gustafsson i fredags dök upp som en av profilerna hos den svenska startupen Memmos plattform. Deras tjänst går ut på att användare kan köpa hälsningar från olika kändisar – och nu skulle den virala Escobar-svensken, som stängts av från en rad sociala medier, finnas på plattformen. 

Men frågan är hur genomtänkt det egentligen var? 

Bara fyra timmar efter att han själv meddelade nyheten på Twitter så var kontot raderat av Memmo. 

Breakit har sökt Memmo angående beslutet att både släppa in den kontroversielle Olof Gustafsson bland övriga kändisar, liksom valet att slänga ut honom redan samma dag.

Hittills har Breakit inte fått någon återkoppling.

Memmo tog nyligen in cirka 82 miljoner kronor i riskkapital.

Nyfiken på vilka som äger Memmo? Så här såg ägarlistan ut i Memmo i somras – där hittar vi bland annat en Klarna-miljardär och flera spännande och oväntade namn.

LÄS MER: Från idé till hajpad mediesuccé – på bara tre månader 

Läs mer