Sök

Filade på reservplan i pandemin – då lossnade det för fixar-appen Done

Done

Malin Granlund. Fotograf: Lisa Eelsoo

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Appen som löser problemen med hantverkaren börjar få upp farten.
”Planen är att vara aggressiva i vår lansering och öppna stad för stad”, säger Malin Granlund, vd för Done.

Att hitta rätt hantverkare kan vara ett gissel – och det är en process som ofta kantas av klagomål. Det här är något som startupen Done vill ändra på genom sin app som ska underlätta processen med att anlita hantverkare. Kunderna, såväl privatpersoner som företag, matchas mot passande hantverkare i appen och kan exempelvis ersätta de förberedande hembesöken inför offert och renoveringen med videosamtal. Hittills har runt 150 hantverkare, rörmokare, snickare och elektriker anslutit sig. 

Bolaget lanserades för två år sedan av Alek Åström och Malin Granlund.

Vårt intresse för att fixa och renovera hemma har skjutit i höjden under pandemin – något som gett skjuts till Done i takt med att allt fler söker hantverkare. 

Vd:n Malin Granlund berättar att affärerna dock stannade av i början av 2020 när människor inte riktigt visste hur de skulle förhålla sig till pandemin. 

”Precis när vi satt och gjorde backup-planer lossnade det helt och vi såg månad för månad att vi ökade i antalet kunder. Man märker att många spenderar tid på att fixa när de är hemma och har mer pengar”, säger Malin Granlund. 

Under förra året omsatte bolaget 200.000 kronor. Den totala summan som förmedlas genom plattformen är dock högre och uppgår till runt 1,5 miljoner kronor i månaden. Bolaget tjänar pengar på att ta en viss procent av varje förmedlad affär och nu är de redo att skala upp och påbörja en expansion. 

”Vi är fortfarande väldigt nya och har utvecklat plattformen medan vi kört live och planerar att fortsätta göra investeringar i vår teknikplattform”, säger medgrundaren Alek Åström. 

Bolaget har hittills tagit in runt 6 miljoner kronor från aktörer som riskkapitalbolaget Antler, Byggmax tidigare vd Magnus Agervald och Johan Rosendahl som grundat Byggarnas Partners. 

“Aggressiva i vår lansering”

Dones grundare menar att många hantverkare haft problem med att smidigt hantera den administration som krävs för Rot-tjänsterna, vilket lett till att kunder blivit missnöjda. Deras lösning är att ta över att från att förmedla hantverkare till offerterhantering och betalning via appen. 

Bland konkurrenterna på marknaden finns allt från Servicefinder och Offerta till Clas Ohlson fixare. Dones kunder efterfrågar dock ofta mindre uppdrag där snittpriserna ligger mellan 5.000 och 20.000 kronor. 

Appen, som tidigare varit tillgänglig i Stockholm, expanderar nu till flera städer med Göteborg och Malmö som nästa stopp och målet är att bli rikstäckande. 

”Planen är att vara aggressiva i vår lansering och öppna stad för stad. Vi kommer troligtvis att lansera i en ny stad varje månad”, säger Malin Granlund. 

Malin Granlund och Alek Åström. Fotograf: Lisa Eelsoo. 

Läs mer