Sök

Storytel spänner bågen – vill omsätta 30 miljarder 2030

StorytelLjudböckerLjudbok

Jonas Tellander, vd Storytel.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Ljudboksbolaget Storytel ser inte att kunna chilla i hängmattan och lyssna på böcker de kommande åren.
Nu siktar bolaget nämligen på att öka omsättningen från dagens 2 till 30 miljarder på mindre än tio år.

Storytels rapport för det första kvartalet bjöd inte på någon siffermässig dramatik, flera nyckeltal var kända på förhand. Desto mer intressant var avslutningen av Jonas Tellanders vd-ord där han blickar framåt.  

“Tittar man 5-10 år framåt i tiden är vårt mål att öka vår andel av den globala ljudboksmarknaden från 5 procent idag till 15 procent 2030. Samtidigt bedömer vi att marknaden kommer att växa till 200 miljarder kronor under samma tidsperiod”, skriver han och fortsätter:

“Om den bedömningen visar sig vara något sånär korrekt kommer våra globala streamingintäkter ligga på 30 miljarder kronor 2030, och vi kommer att göra vårt yttersta för att uppnå det, samtidigt som vi har hållbarhet som strategiskt fokus”, skriver Jonas Tellander som äger drygt 7 procent av aktierna i bolaget.

Ungefär samma formuleringar fanns med i den årsredovisning som Storytel publicerade för några veckor sedan, men det var något inte fick något större uppmärksamhet, åtminstone inte i svensk media.

Ambitionerna om Storytels vd ger uttryck för i rapporten kan ställas mot att bolaget under fjolåret hade streamingtäkter på cirka 2 miljarder kronor samtidigt som börsvärdet uppgår till en bra bit över 13 miljarder kronor. Den globala ljudboksmarknaden omsätter idag cirka 40 miljarder kronor.

I rapporten skriver Jonas Tellander vidare att bolaget under 2021 ska lanserade flera nya abonnemangsmodeller. Framför allt handlar det om en variant där lyssnandet är tidsbegränsat per månad, och som därför samtidigt ligger lite lägre i pris. Denna modell håller just nu på att testas av Storytel i Finland. 

“Den kommer också att lanseras i Spanien och Finland under det andra kvartalet, för att bättre reflektera konsumentköpkraften och tjänstens attraktivitet, såväl som i Ryssland och Turkiet”, skriver Storytel. 

Läs mer