Sök

Brittiska myndigheter vill stoppa adblockers: "som piratkopiering"

Foto: Bebeto Matthews/Ap

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Den brittiska kulturministern säger att myndigheterna står redo att hjälpa till i kampen mot annonsblockerare "på alla sätt vi kan".

Användandet av adblockers, programvara som laddas ner för att blocka annonser på olika sajter, är en huvudvärk för mediechefer världen runt. Särskilt eftersom användandet har skjutit i höjden de senaste 18 månaderna.

Hittills har det främst varit en konflikt mellan publicisterna och användarna - men nu kan även politiken ge sig in på området, åtminstone i Storbritannien.

Den brittiska kulturminstern John Whittingdale anser nämligen att något måste göras åt saken, och jämför adblockers med piratkopiering, skriver sajten Thestack.com

I ett tal nyligen riktade han främst sin kritik mot företagen som utvecklar adblockers, snarare än mot de som använder funktionen.

I ett första skede har han utlovat rundabordsamtal mellan publicister, sociala medier-grupper och adblockerföretag för att få igång en diskussion.

"Kortfattat - om människor inte betalar för innehåll på något sätt, så kommer innehållet tillslut inte längre existera… Och det gäller lika mycket den senaste journalistiken som Muse nya album”, säger han enligt sajten.

Whittingdale poängterar dock att han föredrar en självreglering inom branschen, men att brittiska myndigheter är redo "att hjälpa på alla sätt vi kan".

Läs mer