Sök

Readlys intäkter växer – men det gör förlusterna också

Readly

Maria Hedengren, vd Readly. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Läsplattformen Readly har haft det tufft på börsen de senaste månaderna. Torsdagsmorgonens rapport visade samtidigt att den höga tillväxten håller i sig, men även att förlusterna växer.

Readly börsnoterades hösten 2020 och inför notering fick investerare teckna aktier för 59 kronor styck. Till en början såg allt bra ut men sedan tröttnade köparna, aktien tappade och gick på onsdagen att köpa för under 50-lappen. 

Men bolaget växer i stabil takt, visar rapporten för det första kvartalet.  Antalet fullt betalande prenumeranter i plattformen ökade med 36,8 procent till strax under 400.000 stycken. Omsättningen ökade med nästan lika mycket procentuellt sett till en bit över 100 miljoner kronor.

“Den starka utvecklingen drevs främst av framgångsrika partnersamarbeten och optimering av våra marknadsföringskanaler. Vi ser stora tillväxtmöjligheter på vår marknad som kännetecknas av låg penetrationsgrad och som drivs av starka trender som digitalisering”, säger Readlys vd Maria Hedengren i rapporten för årets tre första månader.

Rapporten visade också att det kostar att växa. Rörelseresultat uppgick till -56,9 i det första kvartalet och det betyder att förlusten har växt med cirka 20 miljoner kronor från det första kvartalet i fjol. Readly pekar på att bolaget har lagt mer pengar på marknadsföring och flaggar för att satsningen är här för att stanna, åtminstone i det korta perspektivet.

“De högre marknadsföringskostnaderna i kvartalet var enligt plan och vi kommer fortsätta att investera i konverteringsdrivande kampanjer och långsiktigt varumärkesbyggande för att driva tillväxt”, skriver bolaget. 

 

Läs mer