Sök

Annonssamarbete med mySafety

Bedrägerier i Sverige ökar lavinartat – så skyddar du dig (och ditt företag)

Karin Holmberg

Vad sägs om att köpa en mobil – men få en rödbetssallad i lådan där den nya mobilen skulle ligga? De senaste åren har ID-kapningar och bedrägerier ökat lavinartat både mot privatpersoner och företag. Och nej, det räcker inte med hem- eller företagsförsäkringen som skydd.

Bedrägerier som ID-kapningar är idag ett av Sveriges vanligaste brott. Det kan handla om att någon beställer saker i ditt namn, tar ett lån eller att du blir lurad när du beställer en produkt. Under det senaste året när e-handeln fått en enorm tillväxt har också fler bedragare varit aktiva. På mySafety Försäkringar, som hjälper företag och konsumenter som blivit utsatta för bedrägerier, har man märkt av en tydlig ökning av brott – och en ny typ av kreativitet bland brottslingarna.

”Bedragarna utvecklar hela tiden nya metoder och tillvägagångssätt. Vi har till exempel hjälpt en kund som fick hem en rödbetssallad i stället för mobiltelefonen han beställt. Just den typen av brott där brottslingar byter ut till en annan produkt med samma vikt är en trend som vi sett en hel del av den senaste tiden, säger PA Prabert, på mySafety.

Vill du undvika att bli blåst? Läs mer om mySafetys bedrägeriskydd

Täcker bedrägerier – online och offline

mySafety var tidigt ute och erbjöd sina kunder skydd mot ID-kapningar. Nu, i takt med att brotten delvis har ändrat karaktär, har de lanserat en ny försäkring som täcker bedrägerier – både online och offline.

I bedrägeriskyddet ingår proaktiv bevakning av person- och kortuppgifter på internet samt på deep web och darknet. Skyddet omfattar ID-kapningar, obehörig debitering av konton, bank- och kreditkort samt om någon blir vilseledd att lämna ifrån sig sin ID-handling och personliga kod, inklusive BankID.  

”En vanlig missuppfattning är att man har ett komplett ID-skydd genom sin hem- eller företagsförsäkring men så är oftast inte fallet”, säger PA och fortsätter

”Med vår försäkring får du dels den proaktiva bevakningen av dina uppgifter som oftast saknas i hemförsäkringen men framförallt ger vi stöd och har en heltäckande produkt som skyddar dig om du utsätts för ett brott. Vi är väldigt stolta över vår assistans. Du som kund kan vara trygg med att vi gör det yttersta för att hjälpa dig genom eventuella tvister och överklaganden om du blir utsatt för ett brott”


Företag hårt drabbade

Det är inte bara privatpersoner som utsätts för bedrägerier utan även bolag drabbas i stor utsträckning. Enligt mySafetys senaste Sifo-undersökning  så hade så många som 51 procent av företagen utsatts för försök till eller drabbats av en faktisk ID-kapning.
”Det är inte ovanligt att brottslingar försöker komma åt känslig data genom  nyckelpersoner på företaget. Vi erbjuder därför en försäkring där ledning och styrelse kan skyddas mot ID-kapningar”, säger PA Prabert och fortsätter:
”Vi hjälper till att återupprätta kreditstatus och tar dialogen med fordringsägare, polis och andra myndigheter. Med mySafetys ID-skyddsförsäkring för ledning och styrelse behöver företaget inte tänka på det praktiska. Just nu håller vi på att utveckla flera nya tjänster för små och medelstora företag eftersom vi ser ett ökat behov inom bedrägerier och cyberattacker mot de företagen”, avslutar han.


Fakta om nätbedrägerier och ID-kapningar:

  • Sommaren 2019 till sommaren 2020 fick 2,6 procent, eller 204 000 svenskar, sin identitet kapad vilket är en ökning från motsvarande period tidigare år. Antalet försök ligger kvar på samma höga nivå som tidigare med över 2 miljoner drabbade. (mySafety/Sifo).
  • 2020 uppgav 11 procent av svenska företag att de någon gång ID-kapats jämfört med 15 procent 2019. 25 procent uppgav att de har utsatts för ett försök.
  • Enligt mySafety/Sifo så är det vanligast att förövaren använder uppgifterna för att handla saker och tjänster. Att plocka ut pengar från den drabbades bankkonto kommer på andra plats. 

För mer statistik om ID-kapningar, klicka här!

Läs mer