Dålig användarupplevelse får ödesdigra konsekvenser

Breakit - Dålig användarupplevelse får ödesdigra konsekvenser

För e-handlare är tillgänglighet en av de viktigaste nycklarna till försäljning. I dag är det användarens upplevelse av din sajts tillgänglighet som är det viktiga, inte det traditionella perspektivet som bygger på serverns tillgänglighet. En långsam och dålig användarupplevelse kan få större konsekvenser för ditt varumärke än om sajten ligger nere.

I dagens sätt att leva är det inga konstigheter att avbeställa sophämtningen på semestern i USA, klicka hem en matkasse på bussen eller söka drömutbildningen på backpackerresan och samtidigt lyssna till senaste favoriten från Melodifestivalen.

Som företag gäller det inte enbart att vara åtkomlig var kunden än är i världen, oavsett vilken enhet personen använder sig av, utan även att leverera en användarupplevelse som lämnar slutanvändaren med ett leende på läpparna.

Hur snabb är din sajt? Testa här!

Det finns ingen webbsida som kan stoltsera med 100 procents upptid. Driftstopp och störningar är oundvikliga. E-handelsföretag förlorar stora summor för varje minut som deras webbsida ligger nere.

Det är därför lätt att tro att det är avbrotten som är den största källan till oro för e-handelsföretagen, men så är inte riktigt fallet. Även om avbrotten innebär stora förlorade inkomster så är dessa inte lika vanliga som att webbsidorna laddar långsamt.

Långsamma sajter är tio gånger vanligare och har dubbelt så stor påverkan på intäkterna som avbrott.

En studie som lyfts fram i Tammy Everts bok ”Time Is Money” visar att i snitt 9 procent av kunderna överger sajten för gott efter ett avbrott, medan hela 28 procent gör det om sajten är alltför långsam. Vid ett driftstopp väljer således de flesta att återkomma vid ett senare tillfälle, medan en långsam webbsida gör att folk bli irriterade både på tjänsten och företaget och i många fall aldrig återvänder.

"Hur vi som användare beter oss skiljer sig inte mellan den digitala och fysiska verkligheten. Många handlingar sker omedvetet, till exempel hur länge man orkar vänta på att en sajt ska ladda i bussen eller tunnelbanan. Segar det så går man vidare till nästa grej", säger John Håkansson, chef för molndistribution på TeliaSonera CDN.

Hur snabb är din sajt? Testa här!

Allt fler e-handlare använder riktiga användarupplevelser som måttstock för tillgänglighet.

Det gör att de snabbare kan prioritera prestandaoptimeringar med direkt effekt på konvertering.  Kundens första intryck av webbsidan sker snabbare än många företag är medvetna om. Denna uppfattning färgar sedan den potentiella kundens bild av sajtens trovärdighet och användarbarhet, vilket i sin tur påverkar om de väljer att genomföra ett köp eller inte.

Utmaningen och nyckeln till framgångsrik e-handel ligger därför i att skapa en webbsida som är både visuellt tilltalande och snabb. En webbsida som fungerar oberoende av besökarens geografiska läge samt vilken enhet och webbläsare de använder.  

”Relevant innehåll och design är framgångsfaktorer, men tyvärr också återkommande prestandatjuvar. För att klara balansgången är en prestandabudget till stor hjälp. Den säkrar att den där snygga slidern och det nya tredjepartsscriptet inte börjar tumma på användarupplevelsen”, avslutar John Håkansson.

Vill du veta mer? Läs fler artiklar i serien om hur du skapar bättre prestanda för din sajt.

Lär dig omvandla millisekunder till miljoner

Budgetera dig till snabbhet och ökade intäkter

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs fler artiklar
LÄS MER