Därför är techjättarnas gråt fånig – äntligen dags för rannsakan

Därför är techjättarnas gråt fånig – äntligen dags för rannsakan

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten är inte imponerad av techjättarnas reaktioner på Apples förändring.

De som uppdaterat sin Iphone kan från och med nu slippa att spåras av sina appar. Därmed också slippa den störiga, “riktade” reklamen. Beskedet har mötts med kaos och uppror från branschen – inte minst från medier.

Men när blev transparens ett problem för medier? Det här sätter fingret på något trasigt.

Det handlar alltså om Apple IOS 14.5-uppdateringen och vi diskuterar den mer på djupet i senaste Mediepodden. För reaktionerna sätter fingret på något principiellt intressant. Redan för ett år sedan berättade Apple om att man skulle ge mer makt till sina användare. Appar ska inte längre kunna smyga med att de spårar vad deras användare gör, utan nu måste de be om lov. Det möttes direkt av starka reaktioner, och Apple sköt på det ett år, för att ge utvecklare chansen att förbereda sig på förändringen.

Under tiden har till exempel Facebook lobbat intensivt. Köpt helsidesannonser i några av världens största tidningar och varnat för att Apples förändring slår allra hårdast mot små företagare som använder Facebooks riktade annonsverktyg.

Hur kan Apple inte se dem? Vilket är ett himla fånigt skenargument för att istället slå vakt om Facebooks enorma intäkter som bygger just nu att samla in så mycket data som möjligt om användarna.

Den insamlingen får man givetvis godkänna om man använder Facebook, men valet då står mellan att använda Facebook och inte använda Facebook. Men med Apples uppdatering får användare välja om de tillåter spårning – samtidigt som app-utvecklare tvingas tillhandahålla samma tjänst. Man kan alltså inte tvinga användare att godkänna att utsättas för riktad reklam.

De flesta kommer säkert klicka sig förbi frågan om den kommer upp, men alla har i efterhand möjlighet att gå in på inställningar/integritet/spårning och ändra sina val. 

Apple har inget att förlora på det. Deras affärsmodell ligger inte i att visa eller erbjuda annonser. Istället är förlorarna de som i årtionden visat klumpiga dåliga och fula annonser för användare som mer irriterats på det, än tyckt att det varit till nytta.

Det är därför sorgeropen från mediehusen är så fåniga. I åratal har de utnyttjat data från sina läsare för att visa annonser, utan att ta hänsyn till att användare vill ha större transparens eller tydlighet kring vilka som läsardata skickas till. Allt det här görs samtidigt som man klagar på nätjättar som brister i transparens. 

Ett hyckleri som pågått länge nog. Och äntligen har det blivit dags för rannsakan.

Vi pratar mer om detta i Mediepodden, där vi också bråkar om det var viktigt eller oviktigt av SVT att visa Soran-dokumentären, om hur allt fler nätjättar nu skapar revenue-share-modeller med sina användare (Instagram, Spotify, Apple, Clubhouse) och hur det går hand i hand med ett ännu outforskat område: Nyhetsbrev c2c

Lyssna på podden här:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER