Sök

Lindex ökar onlineförsäljningen rejält – putsar till det justerade rörelseresultatet

Lindexe-handel

Susanne Ehnbåge, vd på Lindex. Foto: Press/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Nästan en tredjedel av försäljningen ligger nu på nätet.

Finska Stockmann-koncernen meddelade i slutet av sommaren att de inte längre tänker sälja Lindex. Beskedet kom strax efter att bolaget hade dragit igång ett stort sparpaket där de skulle spara 14,5 miljoner euro, motsvarande nästan 150 miljoner kronor. 

Nu redovisar bolaget bättre tillväxt än marknaden och det är framförallt e-handeln som rusar.

Under första kvartalet 2021 tredubblades försäljningen på nätet jämfört med samma period året innan. Nu står e-handeln för nästan en tredjedel av klädkedjans försäljning.

"Det är en fantastisk utveckling", säger bolagets vd Susanne Ehnbåge.

"Digitaliseringen har verkligen fått en rejäl skjuts och vi fortsätter våra strategiska satsningar framåt för att ge vår kund en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse".

Samtidigt minskade omsättningen jämfört med samma period året innan samtidigt som rörelseförlusten minskade.

Hårda siffror från rapporten

  • Omsättningen sjönk 0,7 procent till 98,7 miljoner euro (99,4). Onlineförsäljningen var upp 193 procent under kvartalet och den digitala försäljningen utgjorde 28,7 procent av den totala försäljningen (9,2).
  •  
  • Rörelseresultatet blev -13,2 miljoner euro (-15,2).
  •  
  • Justerat rörelseresultat utföll på -7,7 miljoner euro (-15,2).

Nyfiken på e-handel? Missa inte vår e-handelrapport där vi går igenom ett 40-tal av de hetaste e-handelsbolagen i Sverige – värderingar, ägare, siffror. Kolla in den här.

Läs mer